3 953 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Besiktningsproblem - fukt i grunden?
Vi har köpt hus (dock ej skrivit kontrakt än) och var idag och besiktigade det (eller rättare sagt, en besiktningsman besiktigade det). Huset är byggt 1966 och har torpargrund enligt objektsbeskrivningen.
Besiktningsmannen påtalade att det fanns en mängd bruna fläckar på betongplattorna under huset, främst där vardagsrummet ligger. Det finns inga rör eller annat där fläckarna finns, fuktmätaren indikerade ingen som helst fukt där heller. Ska vi oroa oss? Vad kan det vara för fläckar? Bör vi ta dit någon som gör en vidare undersökning? Vet någon vad det kostar i sådana fall?
Vad tror ni?
Tack på förhand!
Besiktningsmannen påtalade att det fanns en mängd bruna fläckar på betongplattorna under huset, främst där vardagsrummet ligger. Det finns inga rör eller annat där fläckarna finns, fuktmätaren indikerade ingen som helst fukt där heller. Ska vi oroa oss? Vad kan det vara för fläckar? Bör vi ta dit någon som gör en vidare undersökning? Vet någon vad det kostar i sådana fall?
Vad tror ni?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Betongplattorna är de som är under golvet, alltså "taket" under grunden. Eftersom man kryper in under grunden är det alltså inte på marken utan i "taket" fläckarna är.
Besiktningsmannen kunde inte svara på vad det var för fläckar. Han kunde inte förstå vad de kunde komma ifrån, han var mycket förbryllad.
De funderingar vi har hört om vad det kan vara är att fläckarna skulle kunna ha tillkommit vid husbygget, då grunden kanske inte täcktes vid något regnväder, eller att det är armeringsjärn i betongen som gett den bruna färgen.
Besiktningsmannen kunde inte svara på vad det var för fläckar. Han kunde inte förstå vad de kunde komma ifrån, han var mycket förbryllad.
De funderingar vi har hört om vad det kan vara är att fläckarna skulle kunna ha tillkommit vid husbygget, då grunden kanske inte täcktes vid något regnväder, eller att det är armeringsjärn i betongen som gett den bruna färgen.
Det låter som om det är ett betongbjälklag det är frågan om. Man skulle väl tänka sig att ta något slags prov och analysera, ifall det skulle vara någon slags oönskad svamp. Personligen skulle nog inte jag oroa mig om fukthalten i krypgrunden var tillräckligt låg.
Delar Norres uppfattning, har själv råkat ut för samma resonemang.
Är du rädd kan du alltid värmeventilera grunden genom att dra ner frånluften från innerutrymmena i huset.
Har du tänkt på att okunskap om vad de bruna fläckarna är kanske kan användas som ett förhandlingsargument i köpet?
Är du rädd kan du alltid värmeventilera grunden genom att dra ner frånluften från innerutrymmena i huset.
Har du tänkt på att okunskap om vad de bruna fläckarna är kanske kan användas som ett förhandlingsargument i köpet?
Hej
Det du menar har fläckar kallas blindbotten. Fukthalten i grunden var ok för Dagen, men mätningen kan inte visa hur halten har vart tidigare. Det har kunnat vara en Rh på över 70% tidigare. Det sägs vara ett kritiskt värde ur mögelsynpunkt det finns även en art som börjar vid 65%. Den arten räknas till indikatorart för mögel. Säger dock ej att era fläckar är mögel, men jag arbetar med mögel och bakterier och blir lite fundersam till det du skriver. Det svar som ni fick ang att leda ner värme i grunden behöver komplimenteras med en luftavfuktare som tar bort fukt ur den varma luften annars blir det sommareffekt. Hör av er om ni undrar mer el om något var oförståligt
Det du menar har fläckar kallas blindbotten. Fukthalten i grunden var ok för Dagen, men mätningen kan inte visa hur halten har vart tidigare. Det har kunnat vara en Rh på över 70% tidigare. Det sägs vara ett kritiskt värde ur mögelsynpunkt det finns även en art som börjar vid 65%. Den arten räknas till indikatorart för mögel. Säger dock ej att era fläckar är mögel, men jag arbetar med mögel och bakterier och blir lite fundersam till det du skriver. Det svar som ni fick ang att leda ner värme i grunden behöver komplimenteras med en luftavfuktare som tar bort fukt ur den varma luften annars blir det sommareffekt. Hör av er om ni undrar mer el om något var oförståligt
Nu har du räknat upp alla regler som gäller för ett hus med konstruktion av trä mot grunden. Vill du hjälpa Helleri så berätta nu vad som gäller för betongkonstruktioner. Tänk på att brofästen byggs av betong och dom avfuktas inte för att hålla länge nogulliserik skrev:Hej
Det har kunnat vara en Rh på över 70% tidigare. Det sägs vara ett kritiskt värde ur mögelsynpunkt det finns även en art som börjar vid 65%. Den arten räknas till indikatorart för mögel. Säger dock ej att era fläckar är mögel, men jag arbetar med mögel och bakterier och blir lite fundersam till det du skriver. Det svar som ni fick ang att leda ner värme i grunden behöver komplimenteras med en luftavfuktare som tar bort fukt ur den varma luften annars blir det sommareffekt. Hör av er om ni undrar mer el om något var oförståligt
Jag blir bara irriterad när man skrämmer folk med faror som inte finns. Har aldrig hört talas om eller sett betongsvamp eller betongmögel som smular sönder betongen. Mest troligt är det rostfläckar. I värsta fall kan rosten spränga betongen och det blir skador runt järnet. Det räcker med lite fukt i luften för att järn ska rosta men järn MÅSTE ha kontakt med luften för att oxideringen ska ske. Rosten tar mer plats än själva järn gör dvs volymen ökar och då uppstår sprickor i betongen. Så länge det inte finns några sprickor i betongen så är det lugnt. Finns det sprickor så är det ingen konst att laga dom. Man behöver inte riva huset, sanera, avfukta eller tillkalla anticimex för det.
Har någon en vetenskaplig information om svamp och mögel som växer på och skadar betongen så vill jag gärna ta del av den. Kanske lever jag i min egen betonghus i ovetandet att sådana faror finns
gaia
Produkter som diskuteras: "avfuktas"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det jag fått lära mig på kurser inom mikrobiologi och byggteknik är följande: På betongen finns det mycket byggdamm och därav mycket olika mögelsporer. Vid för hög Rh, över 70%, påbörjas mögel oftast Aspergillus vercicolor. De gasformiga ämnen som bildas av mögel/bakterier tränger in i betongporerna.
Även när betongen gjuts så är den inte steril och kan innehålla organiskaämnen.
Fukt förhållanden påverkar alltså både trä och betongbjälklag. Jag har däremot inte sagt att hållfastheten påverkas av mögel för det vet jag inget om. Och jag ville absolut inte skrämma Helevi. Det var därför jag skrev att de kan höra av sig för mer info och jämföra om det stämmer in med deras problem.
Även när betongen gjuts så är den inte steril och kan innehålla organiskaämnen.
Fukt förhållanden påverkar alltså både trä och betongbjälklag. Jag har däremot inte sagt att hållfastheten påverkas av mögel för det vet jag inget om. Och jag ville absolut inte skrämma Helevi. Det var därför jag skrev att de kan höra av sig för mer info och jämföra om det stämmer in med deras problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden