Står inför byggstart inom kort och är lite i valet och kvalet om jag skall göra en markundersökning eller ej.

Rent spontant så känns det ju tryggt att få en sådan utförd, men å andra sidan så tycker jag, rent lekmannamässigt, att en markentrepenör borde undersöka tomten litegrann när/om han lämnar en offert på jobbet.

Å andra sidan så kan ju en bra utförd markundersökning göra att entrepenören mer exakt kan räkna på kostnaden, och förhoppningsvis är undersökningskostnade mindre än ett eventuellt "gissningspåslag" från denne.

Till saken hör att tomten har en hel del berg "längst in" på tomten som behöver sprängas, för att få in huset, samt att resten av tomten har lite "dyigt" ytlager, och att man troligtvis får gräva ganska djupt för att komma ner till fast mark.

Jag är redan inställd på att markarbetena kan bli ganska dyra, men frågan är om man generellt har någon reel nytta av en markundersökning eller om man skall överlåta detta på entrepenören.

Det är ju inga jättesummor det rör sig om, men man vill ju ändå inte slänga ut pengar på saker som kanske egentligen är onödiga.

Hur har ni andra resonerat, och om ni gjort en undersökning, vad gav ni för den? Jag har fått prisuppgifter från en firma, som förvisso verkar proffsig och seriös, på runt 12-15000 + moms, vilket jag tycker låter lite dyrt.

Hej!
Med erfarenheter från grundläggning vill jag ge några ord...

Jag tycker personligen att du bör ta reda på hur marken ser ut där huset skall stå. Har du berg i ena kanten och "blöt" mark i andra så finns det en klar risk för konstiga sättningar.

Å andra sidan: Om det är berg under delar av huset så måste det sprängas bort minst 1,40m under schaktbotten där huset skall stå (enligt norm). SÅ oavsett markundersökningen så måste det sprängas ur en hel del och då bör det inte vara några problem med sättningsrisk. Givetvis så ska du ha ett vakande öga på hur marken ser ut när ni gräver ut för grunden. Är det blött så fyll ut, lämpligtvis med sprängstenen som blir över vid sprängningen.. Kom då ihåg geotextil i botten!

Av de erfarenheter jag har från byggen där man gjort en markundersökning och kommit fram till att marken är mjuk så har det oftast bara lett till att man föreskrivit mer armering i balkarna i plattan. SÅ en liten försiktighetsåtgärd kan vara att lägga ett par extra järn i kantbalken i plattan.

Fler undringar? Jag svarar gärna vidare..

Till Magnus_Nordmark:

Jag har också en fråga angående markförhållanden under grunden. Vår tomt består av "morän i mellanstorlek" (grå sandliknande material som är hårt när det är torrt men blir nästan som lera när det är blött).
En entrepenör vi talat med påstod att det räckte med att jämna till och lägga på någon dm makadam eller grövre grus och packa innan man lägger ut L-balkarna.
Tomten är ganska hög och har varit torr när övriga tomter runt omkring varit väldigt blöta efter de kraftiga regn som kommit i sommar.
(Plushöjden som kommunen räknat ut betyder att vi inte behöver fylla utan det räcker att jämna av bara.)

Kan det vara så enkelt att det bara är att lägga på ett lager makadam/grus och sedan ställa dit L-balkarna?

Svårt för dig att sia om eftersom du inte sett tomten, men du kanske kan dela med dig av lite erfarenhet..?

Jesca_j skrev:
Till Magnus_Nordmark:

Jag har också en fråga angående markförhållanden under grunden. Vår tomt består av "morän i mellanstorlek" (grå sandliknande material som är hårt när det är torrt men blir nästan som lera när det är blött).
En entrepenör vi talat med påstod att det räckte med att jämna till och lägga på någon dm makadam eller grövre grus och packa innan man lägger ut L-balkarna.
Tomten är ganska hög och har varit torr när övriga tomter runt omkring varit väldigt blöta efter de kraftiga regn som kommit i sommar.
(Plushöjden som kommunen räknat ut betyder att vi inte behöver fylla utan det räcker att jämna av bara.)

Kan det vara så enkelt att det bara är att lägga på ett lager makadam/grus och sedan ställa dit L-balkarna?

Svårt för dig att sia om eftersom du inte sett tomten, men du kanske kan dela med dig av lite erfarenhet..?
Hej!

Som du skriver är det lite svårt för mig att se tomten härifrån.. ;)

Om den som du säger oftast är torr och inte frekvent blir vesäntligt blötare så kan det räcka med att jämna av och lägga makadam direkt. Nästa steg skulle i så fall vara att gräva ur 20cm och lägga samkross 0-150 som ett bärlager och sen makadam ovanpå det. Då får du ett bättre bärlager till huset. Glöm inte getextilen i schaktbotten!

Men mitt råd är att antingen prata mer med entreprenören och resonera med honom eller att ta kontakt med någon byggingenjör aller geotekniker för att få kvalificerad hjälp.

Jag har dock varit med om att vi bara lagt makadam under husgrunder där det runt om varit väldigt blött, enligt anvisningar av ingenjör då. Så detskall nog gå bra för dig. Det viktigaste är nästan att ytan är "jämnbra" eller "jämndålig" så att det inte är berg i ena kanten och lera i andra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.