Vi har bestämt oss för platta på mark. Dock har vi ett frågetecken då det handlar om ett sluttningstomt. Nedsidan av grunden kommer att ha en 1m hög grundmur som ligger ovan dag. Krav från kommunen gör att vi inte får fylla ut. Hur gör man bäst själva konstruktionen? Gjuter och armerar grundmurarna och sedan plattan ovanpå alt mura upp. Måsta vi gräva ur hela ytan ned till undersidan av grundmurarna eller räcker det med grävning längs sidorna och inte däremellan? Marken är morän och sand. Oroliga för fukt och mögel.
Nybyggarn

Jag är inte säker att jag förstått frågan, men jag tror att det är något liknande som vi har gjort.

Vår grund ser ut som på min lilla "skiss" där det först gjöts en mur som är 1,9 meter hög. Muren är gjuten som ett L för att bli riktigt stabil. Vi isolerade den övre delen av muren för att det inte skulle bli för kallt under plattan. Efter det återfylldes allt med sand och sen singel ovanpå det och sen gjöts plattan som vanligt. Det var tal om att mura upp muren, men det kändes som det skulle bli stabilare med en gjuten mur så vi gjorde så. Men vår mur är ju nästan dubbelt så hög som er. Huruvida man måste gräva ur hela eller ej låter jag vara osagt.

Du kan se bilder på hur det gjordes på vår hemsida. Kolla under Byggdagbok och sedan vecka 26-28.

||===============
||===============
||
||
||
||
====

Om man tolkar skissen rätt så ligger plattan inte ovanpå grundmuren utan vilande bredvid på stenbädden. Hur säkrade ni anslutningen mellan plattan och grundmuren så att den blev tät? Hur isolerade ni grundmuren? Isodränskivor på utsidan?

Har du kollat på hemsidan, där kan man kanske se hur det är gjort.

Skissen var kanske inte riktigt rätt. Muren är 20 cm tjock och i den översta delen är det 5 cm isolering ytterst och sen så står plattan på de resterande 15 cm av muren. Upp från muren stack det armeringsjärn som böjdes 90 grader för att gjutas in i plattan. På insidan av muren satte vi isodrän.

Det är svårt att förklara, återkom med mer frågor om du behöver!

Bra bilder!

På bilderna ser det ut som du använt både "frigolitskivor" och isodränskivor på insidan. Det förstnämnda närmast muren. Var det så?

Använde ni någon plastduk under plattan för radon? Hur tätade ni den isåfall mot rör och murar?

På insidan har vi bara haft isodrän, den frigolit du ser sitter på utsidan av grunden. Om man skall ha isodrän på insidan vet vi egentligen inte, men det kändes som om det inte kunde förvärra något och det blev lite varmare under plattan.

Under plattan har vi åldersbeständig plast för att täta mot radon. Mot muren är det inte tätat alls, men i rörgenomföringarna skall det vara någon gegga som tätar. Om grundkillarna verkligen la i det låter jag vara osagt. Vi har dessutom gjutit med K40-betong som är tätare än standardbetongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.