2 291 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gräva och fylla hur mycket?
Vi har blivit erbjudna en tomt som skulle passa oss alldelens utmärkt, men vi är tveksamma om hur mycket extra det kan kosta oss att ställa iordning tomten för husbygge.
Enligt kontaktpersonen på kommunen är det mellan 0,2 och 0,4 m torv på tomten och ganska blött, men i övrigt är det bra mark.
Frågorna är följande:
-Hur mycket ska vi räkna med att gräva ur tomten? En halvmeter? En meter?
-Måste man gräva ur hela tomten eller räcker det med delar?
-Vad kan man använda som fyllnadsmaterial?
-Vad kan materialet kosta per kubik?
-Var kan vi få tag på billigt fyll?
Tacksam för all hjälp!
Enligt kontaktpersonen på kommunen är det mellan 0,2 och 0,4 m torv på tomten och ganska blött, men i övrigt är det bra mark.
Frågorna är följande:
-Hur mycket ska vi räkna med att gräva ur tomten? En halvmeter? En meter?
-Måste man gräva ur hela tomten eller räcker det med delar?
-Vad kan man använda som fyllnadsmaterial?
-Vad kan materialet kosta per kubik?
-Var kan vi få tag på billigt fyll?
Tacksam för all hjälp!
Hej!
Kostnaderna kan jag inte hjälpa dig med, men några tips har jag.
Du behöver troligen inte fylla ut hela tomten, men definitivt hela ytan där huset skall stå så att du får ett bra bärlager. Om marken är mycket blöt så tänk på att dränera ordentligt!
Där du ska ha trädgård räcker det förmodligen, beroende på torven, att fylla på med lermaterial och sedan jord.
Kostnaderna kan jag inte hjälpa dig med, men några tips har jag.
Du behöver troligen inte fylla ut hela tomten, men definitivt hela ytan där huset skall stå så att du får ett bra bärlager. Om marken är mycket blöt så tänk på att dränera ordentligt!
Där du ska ha trädgård räcker det förmodligen, beroende på torven, att fylla på med lermaterial och sedan jord.
Å, tack för svaret - precis vad jag ville höra!
Jag tror inte att tomten är jätteblöt: "fuktig" vore kanske ett mer passande ord. Väntar iaf på att markkillen på Kommunen ska komma tillbaka till sitt jobb, så jag får höra mer exakt av honom vad som gäller.
Jag tror inte att tomten är jätteblöt: "fuktig" vore kanske ett mer passande ord. Väntar iaf på att markkillen på Kommunen ska komma tillbaka till sitt jobb, så jag får höra mer exakt av honom vad som gäller.
Klicka här för att svara