8 855 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Jackodren vs Isodrän?
Funktionen ska vara densamma på de båda såvitt jag kan bedöma men Jackodren är billigare.
Billigare behöver inte vara sämre än en dyr. Den dyra skivan kanske kostar mer att marknadsföra
Om man läser anvisningarna från de båda tillverkarna finns det en stor skillnad, om jag fattat rätt..
Jackodren: Anger att man ska lägga ett asfaltmembran (tätskikt) i övergången mellan sula och vägg och att resten av väggen ska vara så ren som möjligt.
Isodrän: Anger att övergången mellan sula och vägg ska vara helt ren från tätskikt och att det gärna kan vara kvar lite gammal tjära på resten av väggen.
Min slutsats är att valet av skivor inte spelar någon roll men att du som kund måste kolla så att entreprenören verkligen följer rätt anvisningar och att du betalar för rätt produkt.
Billigare behöver inte vara sämre än en dyr. Den dyra skivan kanske kostar mer att marknadsföra
Om man läser anvisningarna från de båda tillverkarna finns det en stor skillnad, om jag fattat rätt..
Jackodren: Anger att man ska lägga ett asfaltmembran (tätskikt) i övergången mellan sula och vägg och att resten av väggen ska vara så ren som möjligt.
Isodrän: Anger att övergången mellan sula och vägg ska vara helt ren från tätskikt och att det gärna kan vara kvar lite gammal tjära på resten av väggen.
Min slutsats är att valet av skivor inte spelar någon roll men att du som kund måste kolla så att entreprenören verkligen följer rätt anvisningar och att du betalar för rätt produkt.
Jag kollade också upp dessa för ett tag sedan. Jackodren är billigare (något) än Isodrän. Funktionen är densamma om man väljer samma kvalitet (=som tål samma tryck).
En liten rättelse är att Isodrän säger att du skal måla ca 100 mm med ett tätskikt mellan sula och vägg.
När jag pratade med vår grävare så rekomenderade han Isodrän, några av hans anställda använde alltid Jackodren, varför vet jag inte.
/Zeb
När jag pratade med vår grävare så rekomenderade han Isodrän, några av hans anställda använde alltid Jackodren, varför vet jag inte.
/Zeb
Så kan man ju göra men det finns bättre alternativ. Längst nere på sulan lägger man först ett lager isodrän. Därefter lägger man plast som går upp en bit på väggen bakom den på väggen stående plattan (ca 10 cm). Man drar ut plasten så den sträcker sig ut över dräneringsrören. Därefter lägger man på ett lager isoldrän till ovanpå plasten. Detta gör att sulan blir torr samtidigt som vatten uppifrån den stående skivan rinner ovanpå plasten ner i dräneringsröret.
Med detta sätt skippar man att lägga tätskikt på sulan / väggen.
Med detta sätt skippar man att lägga tätskikt på sulan / väggen.
Hmm, jag blev lite fundersam över mitt minne nu ???Zeb skrev:
Hittade detta i en anvisning från Isodrän på min hårddisk.
Klippt från Isodräns anvisningar
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
TÄTSKIKT
Vattenavisande skikt (Asfalt, el. likn.) skall normalt ej
användas eftersom dessa skikt hindrar uttorkning. När
tillströmningen av markvatten bedöms vara stor och / eller
vid djupare schakt än 3,0 m, bör i första hand en Ribbon-matta
(rillad polyeten folie) placeras utanför ISODRÄN-skivan.
Ribbon mattan dras upp så högt att tillförsel av
markvatten i större mängd inte kan ske över Ribbon-mattan.
Om Ribbon-mattan täcks med filterduk
erhålls även dränering av marken. Vid mycket djupa
grunder skall filterduk alltid utföras utanför Ribbon-mattan
så att skarvar i Ribbon-mattan ej tillför markvatten till
ISODRÄN-skivan. Vid osäkerhet om
markvattenförhållanden, så som vid kraftigt motlutande
terräng kontaktas leverantören.
Motsvarande för Jackodren
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<>>>>>
MEMBRANISOLERING
För fuktskydd av grundmurens nedre del användas mem-branisolering.
Påstrykes direkt på grundmuren utan
gasolbrännare, även vid låg temperatur och på fuktiga
ytor. Underlaget skall vara noggrant rengjort från olja,
fett, smuts och löst material. Stryk ut ett skikt med mjuk
borste eller gummiraka. Åtgång ca. 0,5 kg/m
2
Hej
Det finns två sätt att lösa det på enligt isodrän, det ena är att som tidigare talare skrev lägga två skivor med plast emellan det andra är att ställa två skivor lodrätt och kleta på tätskikt emellan. Vissa anser att det är överflödigt att sätta skivor vid sulan över huvudtaget då huet ändå suger underifrån om det är gammalt.
Tyvärr lyckas jag inte infoga blider men nedan är ett urklipp från isodräns hemsida:
/Zeb
klipt från www.isodran.com
"Vid utstickande grundsula bör montering ske enligt Fig. 5 samt Ritning Nr 2.
Grundsulans ök skall alltid luta utåt exempelvis genom pågjutning med cementbruk. Min lutning 1:5.
Figur 6 Montering kan även göras enligt Fig. 6. I detta fall skall hela grundsulan och grundmuren strykas med EP 21 eller 1 strykning kallasfalt till minst 100 mm över grundsulans ök.
OBS! All tätning minskar .uttorkning därför är utförande enl. Fig 5 (Ritn. Nr 2) att föredra.
"
Det finns två sätt att lösa det på enligt isodrän, det ena är att som tidigare talare skrev lägga två skivor med plast emellan det andra är att ställa två skivor lodrätt och kleta på tätskikt emellan. Vissa anser att det är överflödigt att sätta skivor vid sulan över huvudtaget då huet ändå suger underifrån om det är gammalt.
Tyvärr lyckas jag inte infoga blider men nedan är ett urklipp från isodräns hemsida:
/Zeb
klipt från www.isodran.com
"Vid utstickande grundsula bör montering ske enligt Fig. 5 samt Ritning Nr 2.
Grundsulans ök skall alltid luta utåt exempelvis genom pågjutning med cementbruk. Min lutning 1:5.
Figur 6 Montering kan även göras enligt Fig. 6. I detta fall skall hela grundsulan och grundmuren strykas med EP 21 eller 1 strykning kallasfalt till minst 100 mm över grundsulans ök.
OBS! All tätning minskar .uttorkning därför är utförande enl. Fig 5 (Ritn. Nr 2) att föredra.
"
Klicka här för att svara