9 346 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Vatten i jordkällaren
Jag har vatten i min jordkällare inte så mycket men kanske en decimeter så det har börjat bli lite mögel på trappen ned och på trossbotten (masonitskivor) vad ska man göra åt det fylla upp med sand?
Har inte sett att det har varit vatten där tidigare men det har ju varit ihärdigt regn senaste tiden
Har inte sett att det har varit vatten där tidigare men det har ju varit ihärdigt regn senaste tiden
Att fylla upp med sand är nog ingen bra idé, då kommer fukten att vara för hög inne i jordkällaren och det kommer att fortstätta mögla. Du bör istället försöka eliminera tillförseln av vatten. Om inte det går så rekommenderar jag att att använda singel att fylla upp med, som är kapilärbrytande.
Lite av samma problem och mitt försök till lösning:
Vi har en jordkällare som har betong invändigt. Vårt problem är inträngande fukt/vatten genom väggarna. Inte speciellt mycket, men det kan bli fuktigt/små pölar på golvet och min fuktmätare (en billig Clas Olsson variant) slår i taket = > 100%. Eftersom att gräva bort all jord mm, dränera, tillbaka med all jord och återställa med gräs och ängsblommor blir alltför jobbigt och tidsödande tänkte jag helt enkelt testa fuktslukar bollar som man använder i husvagnar och båtar. De kostar några tior styck och jag tänkte använda ett gäng. Hoppas att det ska funka när man bara har så lite fukt som vi, men har man decimeterhögt med vatten så verkar det minst sagt optimistiskt.
Vad tror ni? Är även jag optimistisk?
A
Vi har en jordkällare som har betong invändigt. Vårt problem är inträngande fukt/vatten genom väggarna. Inte speciellt mycket, men det kan bli fuktigt/små pölar på golvet och min fuktmätare (en billig Clas Olsson variant) slår i taket = > 100%. Eftersom att gräva bort all jord mm, dränera, tillbaka med all jord och återställa med gräs och ängsblommor blir alltför jobbigt och tidsödande tänkte jag helt enkelt testa fuktslukar bollar som man använder i husvagnar och båtar. De kostar några tior styck och jag tänkte använda ett gäng. Hoppas att det ska funka när man bara har så lite fukt som vi, men har man decimeterhögt med vatten så verkar det minst sagt optimistiskt.
Vad tror ni? Är även jag optimistisk?
A
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om det är är ett vattentryck utifrån så hjälper det inte att "torka" eller för den delen punpa ut vatten. Då kommer det bara att strömma in mera vvaten utifrån (det har man nu lärt sig vid översvämningar). Man måste helt enkelt stoppa inflödet.
Principen är väl densamma som att dränera runt ett hus.petgu skrev:
Gräv ner dräneringsslang runt jordkällaren och led bort vattnet och lägg ett kapilärbrytande singellager på golvet.
Har man problem med vatten uppifrån (regn?) är väl ett tak det bästa alternativet?
I vår del av landet är det vanligt med ett plåttak över jordkällaren.
På nya moderna jordkällare brukar man väl lägga en platonmatta på betongen och sedan fylla med jord över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden