9 775 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Få ner kosnad på markarbete?
Vi har fått vår första offert på markarbete och grund på vår tomt, vi vet att den är krävande och kräver en hel del schaktning och en del sprängning.
Hur kan vi spara pengar genom att få ner kostnaden?
Offerten just nu är 1350kkr inkl grundplatta om ca 190m2.
Tips på jobb man kan göra själv eller via andra entreprenörer?
Vad har ni betalt för markjobb och grund? Berätta gärna lite om hur tomten ser ut för att få lite relevans i siffrorna.
Tacksam för all input..
/M
Hur kan vi spara pengar genom att få ner kostnaden?
Offerten just nu är 1350kkr inkl grundplatta om ca 190m2.
Tips på jobb man kan göra själv eller via andra entreprenörer?
Vad har ni betalt för markjobb och grund? Berätta gärna lite om hur tomten ser ut för att få lite relevans i siffrorna.
Tacksam för all input..
/M
1350kkr...j*vlar va me pengar!!magnuso skrev:
Som jag förstått det är själva sprängningen inte särskilt dyr...200-(max)300/ enhet. Vanlig gjuten platta (20mm iso och ingjuten golvvärma bör kosta mellan 1400 och 2000:- /m2.
Det som verkar dra iväg nå kopiöst i samband med markarbeten är kostnad för shakt (antal timmar med grävare) och till/borttransport av extra/överbliven massa.
Så kan ni hitta någon kamrat med grävare eller någon entrepenör för billig (läs svart
Själva hoppas vi komma undan med ca 500kkr för 250-300 enheter berg samt platta (121m2 platta på bergbunden tomt i Sthlm).
Alter ego
vi hade en ganska sluttande tomt som vi behövde spränga bort ca 150 kubik. Vi har en etageplatta på 150kvm och allt som allt med lite grovplanering runt om gick det på runt ca 600000. Er offert låter ju hutlöst. Sprängningen och bortfosling gick på 250 000. Men borforslingen var lite dyrare än själva sprängningen,
Priset vi fått är en grov uppskattning från deras sida efter att ha varit och kikat på tomten, jag tror det går att få ner rejält, vill ner med minst 600kkr! Ska få dem att bryta isär den lite mer så jag ser vad som kostar vad. Jag tror att mycket är bortforsling av material då det står att det rör sig om ca 100 lastbilsflak, men jag tror jag kan andvända det mesta på tomten eller lägga på granntomten så får jag nog ner det rejält med pengar bara där....
Den är helt trädbevuxen idag så där är nog en del pengar att spara om jag fäller själv, men stubbarna får ju grävas.
Bra tips där med medeldjup på huset, man kanske kan höja/sänka huset lite för att optimera mot tomten.
Ska försöka få tag i någon lokal grävare som kan göra grovjobbet och så får de andra som står i avtal med hustillverkaren göra finliret och grunden. Så kan man väl göra?? De borde kunna ge en plan på vad so behöver göras och så gör jag det via annan kontakt om de ändå får göra det sista finliret och grunden så borde väl inte garantier påverkas?
Ska fixa mer bilder....tomten är ca 1100m2 och skulle gissa att den lutar 6-7m från högsta till lägsta punkt men huset är i sluttning med ytterligare ett etage som följer lutningen hyffsat, i mina amatörögon ser det inte så farligt ut förutom trädfällningen.
Tack för all input....gärna mer
/
M
Den är helt trädbevuxen idag så där är nog en del pengar att spara om jag fäller själv, men stubbarna får ju grävas.
Bra tips där med medeldjup på huset, man kanske kan höja/sänka huset lite för att optimera mot tomten.
Ska försöka få tag i någon lokal grävare som kan göra grovjobbet och så får de andra som står i avtal med hustillverkaren göra finliret och grunden. Så kan man väl göra?? De borde kunna ge en plan på vad so behöver göras och så gör jag det via annan kontakt om de ändå får göra det sista finliret och grunden så borde väl inte garantier påverkas?
Ska fixa mer bilder....tomten är ca 1100m2 och skulle gissa att den lutar 6-7m från högsta till lägsta punkt men huset är i sluttning med ytterligare ett etage som följer lutningen hyffsat, i mina amatörögon ser det inte så farligt ut förutom trädfällningen.
Tack för all input....gärna mer
/
M
Om det nu stämmer med de priser vi fått, vilket jag inte tror det blir i slutändad så är det en överraskning.
Medvetna om att tomten kunde vara lite krävande men inte att det skulle vara 700k mer än en plan tomt.
Vi har köpt tomten till ett väldigt bra pris jämfört med marknadsvärde då den köpts inom släkten. Tomten ligger helt underbart strax norr om Göteborg och 150m från havet med egen båtplats och härlig havsutsikt
Ska försöka bryta ner prissumman i mindre delar så vi ser vad det är som kostar vad.... Grundplattan utgör vad jag förstått ca 350tkr då den är ca 190m2, så resten ca 1mkr är man ju lite nyfiken på hur de kommer fram till...
Mer tips vill vi ha....
//
M
Medvetna om att tomten kunde vara lite krävande men inte att det skulle vara 700k mer än en plan tomt.
Vi har köpt tomten till ett väldigt bra pris jämfört med marknadsvärde då den köpts inom släkten. Tomten ligger helt underbart strax norr om Göteborg och 150m från havet med egen båtplats och härlig havsutsikt
Ska försöka bryta ner prissumman i mindre delar så vi ser vad det är som kostar vad.... Grundplattan utgör vad jag förstått ca 350tkr då den är ca 190m2, så resten ca 1mkr är man ju lite nyfiken på hur de kommer fram till...
Mer tips vill vi ha....
//
M
tror vi kan få ner det rejält, en annan firma som inte sett tomten men utifrån min beskrivning uppskattade kostnaden till ca 400k lägre åtminstone, så jag tror det är VÄLDIGT mycket luft i den första offerten....Ska bryta isär den rejält så man ser vad som kostar vad..
Tack för input...ös på mer...
Tack för input...ös på mer...
Jag kan inget sånt själv och har ingen möjlighet att ta flera veckor ledigt. Men kanske skulle köpa en och övertala någon vän att gräva, eller ordna någon som har en maskin att jobba lite extra 
Har en annan som ska kika på tomten om 2v, som är riktigt duktig på att bedömma sånt här så vi får se hur det går då... Är det mycket enkelt grävjobb så blir det nog att låna in någon som gräver lite smidigt åt mig....istället för att hustillverkarens entrepenör ska tjäna storkovan..
Har en annan som ska kika på tomten om 2v, som är riktigt duktig på att bedömma sånt här så vi får se hur det går då... Är det mycket enkelt grävjobb så blir det nog att låna in någon som gräver lite smidigt åt mig....istället för att hustillverkarens entrepenör ska tjäna storkovan..
Innan en entreprenör vet något om bergnivåerna så brukar det "hufta till" rejält på priset.
Ett tips är att dela upp jobbet.
Ni fäller träden.
En entreprenör kommer dit och täcker av berget.
Sedan när det är gjort så borde man få bättre priser på själva grunden, för då är ju bergnivåerna kända.
Ett tips är att dela upp jobbet.
Ni fäller träden.
En entreprenör kommer dit och täcker av berget.
Sedan när det är gjort så borde man få bättre priser på själva grunden, för då är ju bergnivåerna kända.
Jag är förvånad hur mycket folk får betala. Här lite av min erfarenhet hittills vid bygge av en sommarstuga och sedan får du se om det kan vara till nytta. Jag är ingen praktiker men tycker att det är kul att planera och fixa lite själv.
1: Tomten vi köpte hade många träd (skog). Vi köpte en motorsåg och sålde timret samt lämnade in en hel del för att göra plank som vi ska ha till huset.
Resultat: Vi gick med vinst.
2: Anlade en brygga och sprängde och grävde en hamn. Med bergmassorna höjde vi tomten på vissa ställen (sluttningstomt mot havet) med ca 0,5 meter på 600 kvm yta och fixade en ny gräsmatta. Samtidigt schaktade vi för huset. (Soutteränghus)
Vi sncakde med en massa grannar och undrade om de behövde en grävmaskin, vilket kapade priset rejält.
Kostnad för sprängningen och schaktningen till huset ca 2000. Till "hamnen" mm ca 45000.
3: Vi snackade med en åkare som kunde hjälpta till och forsla hem lite grus, sand och jord lite då och då när han hade vägarna förbi.
Packningen av grusbädden gjorde vi själva med hyrd maskin.
Fick tag på en kille (till slut) som kunde gjuta en platta och mura upp grunden (med oss som hantlangare).
Totalt pris med allt material blev ca 20 000.
Den totala kostnaden hittills ligger på 80 000. Ett tag tyckte jag att det var mycket.
Plattan är endast på 70 kvm och innehåller inga för oss "onödiga" installationer. Huset kommer att bli enkelt men vinterbonat.
1: Tomten vi köpte hade många träd (skog). Vi köpte en motorsåg och sålde timret samt lämnade in en hel del för att göra plank som vi ska ha till huset.
Resultat: Vi gick med vinst.
2: Anlade en brygga och sprängde och grävde en hamn. Med bergmassorna höjde vi tomten på vissa ställen (sluttningstomt mot havet) med ca 0,5 meter på 600 kvm yta och fixade en ny gräsmatta. Samtidigt schaktade vi för huset. (Soutteränghus)
Vi sncakde med en massa grannar och undrade om de behövde en grävmaskin, vilket kapade priset rejält.
Kostnad för sprängningen och schaktningen till huset ca 2000. Till "hamnen" mm ca 45000.
3: Vi snackade med en åkare som kunde hjälpta till och forsla hem lite grus, sand och jord lite då och då när han hade vägarna förbi.
Packningen av grusbädden gjorde vi själva med hyrd maskin.
Fick tag på en kille (till slut) som kunde gjuta en platta och mura upp grunden (med oss som hantlangare).
Totalt pris med allt material blev ca 20 000.
Den totala kostnaden hittills ligger på 80 000. Ett tag tyckte jag att det var mycket.
Plattan är endast på 70 kvm och innehåller inga för oss "onödiga" installationer. Huset kommer att bli enkelt men vinterbonat.
Klicka här för att svara