14 036 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Ta bort oljefläckar på betonggolv
Vi har ett utrymme som varit ladugård och på senare tid garage (innan vi köpte stället)
Nu tänker vi gjuta igen rännorna i golvet men har problem med oljefläckar.
Någon som vet något medel som kan ta bort oljefläckarna??? Kallavfettning fungerar inte, DET vet vi!
Resten av golvet bör väl syras av också, kokiss bör ha genererat en hel del ammoniak...
Tacksam för snabbt svar då vi ska försöka gjuta innan det blir för kallt (norra Dalarna)
Nu tänker vi gjuta igen rännorna i golvet men har problem med oljefläckar.
Någon som vet något medel som kan ta bort oljefläckarna??? Kallavfettning fungerar inte, DET vet vi!
Resten av golvet bör väl syras av också, kokiss bör ha genererat en hel del ammoniak...
Tacksam för snabbt svar då vi ska försöka gjuta innan det blir för kallt (norra Dalarna)
Olja i betong är ett problem eftersom den dras ganska långt in i betongen. Ett sätt jag själv provat, är att värma försiktigt med t ex en gasolbrännare (Du måste värma försiktigt eftersom små betongbitar annars sprätter bort - och det kan kännas lite otrevligt). Efter en liten stund börjar det ryka för att därefter börja brinna i gaserna som bildats. Det ser faktiskt ut som det brinner i betongen.
När det inte längre vill brinna (eftersom oljan till större delen dragits upp mot ytan och förgasats) blir det ett skikt med sot kvar. Det måste Du borsta bort med en stålborste. Tvätta, låt torka och måla. Det blir så bra det kan.
När det inte längre vill brinna (eftersom oljan till större delen dragits upp mot ytan och förgasats) blir det ett skikt med sot kvar. Det måste Du borsta bort med en stålborste. Tvätta, låt torka och måla. Det blir så bra det kan.
Klicka här för att svara