Hej !
Vi ska schakta ner vår tomt c:a 1 meter men vi har vår grannes garage står där (1 m från tomtgräns) och från garaget lutar deras bärlager av singel utifrån garaget mot oss. Lutningen från garaget mot vår tomt är idag c:a 45° och det kommer när schaktning är klarar vara en höjdskillnad på c:a 1,5-2 meter upp till deras platta.
Är det någon som har någon bra idé hur man kan sätta stoppa för att singeln skall rasa ner så vi kan schakta till den tomtnivå vi önskar samt att vi inte utsätter garaget för ev. risk. Varken jag eller min granne har kommit på något bra sätt att lösa detta så vi såsmåningom kan lägga på ett jordlager så vi kan plantera en häck där eller något annat lämpligt vid garageväggen.
Har några bilder om någon vänlig själ vill se hur det ser ut.
Tack på förhand för alla tips ! / Jonas

Låter som att du får bygga en stödmur.

Flundra
Du menar väl att grannen skall bygga stödmur?

Nej, det är den som schaktar (eller ändrar nivå) som är den som anvrarar för att det inte påverkar grannen.

Hemmakatten
Grannen har en skyldighet att förhindra att det rasar singel in på er tomt (även skyldighet att förhindra att dagvatten rinner ner på er tomt). Ni har å andra sidan en skyldighet att bygga stödmur eftersom ni ska gräva ner er en meter. På mig låter som om det vore en god idé om ni byggde och bekostade en stödmur tillsammans.

Om den ena parten förändrar höjderna mellan tomterna är också den parten skyldig att lösa alla problem......
Dock skall alla se till att dagvatten inte belastar någon annan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.