Har ett hus från -41 som jag ska dränera om innan sommaren. Har fått besked från komunen att jag ska leda dräneringsvattnet till avloppet då dagvatten saknas. Hade tänkt att lägga dräneringsröret ca 20cm under sulan men jag misstänker att nivån för dräneringsröret kommer hamna under nivån för avloppet. Finns det bra lösningar för att ändå kunna avleda vattnet eller måste jag behöva lägga rören i höjd med avloppet?

Jag planerar att gräva och dränera huset i omgångar då jag är rädd för sättningar. Jag har aldrig dränerat tidigare och är osäker på monteringen av dränrören med detta tillvägagångssättet. Någon som har några bra tips för hur jag skall gå tillväga för att få ett bra fall på dräneringsrören?

Hälsn Dallas

Har du lång från huset till gatan?

Även om dräneringen kommer för lågt vid huset så är det möjligt att nivån stämmer bättre vid tomtgränsen. Moderna plaströr kan läggas med mindre lutning än gamla cementrör som du sannolikt har som avloppsrör. Då har du ju dessutom förberett om kommunnen skulle komma fram med dagvatten och senare tvinga dig till separation.

Jag tycker absolut inte att du skall kompromissa med höjden du lägger dräneringen på. Går det inte att ansluta till avloppet så borde det gå att fixa en stenkista eller i värsta fall en pump.

Jag har bara 3m till tomtgräns så ditt tips låter som en bra lösning för mig, tackar!

Hälsn Dallas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.