Kom idag på att jag har glömt en liten bagatell till min carport, nämligen plintarna.

Carporten kommer att två limträbalkar som är fästa i förrådet i ena änden och den andra änden ska då stå på en plint.

Vad krävs nu för att ta 30KN på en plint. Räcker det med en kraftig stolpsko i ett 20 cm gjutrör. Tänkte göra en liten klack på ca 6x6x2 dm som botten till gjutröret. Räcker det med att armera med en bit matta och några järn bockade så att de sticker upp i röret ?

Ingen som har erfarenhet av plintar till en carport?

Nu har jag erfarenhet :D

Blev ca 70X70 stora plintar ca 20 höga armerade med 2 bitar armeringsmatta ca 10 cm mellan dessa i höjd. Som armering till röret så bockade jag 4 stumpar 8 mm järn och fäste i mattorna. I rören stack jag sen dubbla stolpjärn, Totalt gick det fem säck cement K30-k35 någonstans i blandningen till det hela. Till helgen planerar jag att resa taket så då får vi väl se om det håller.

Det var minsan imponerande hål du grävt ;).

Är det verkligen nödvändigt med en bottenplatta när man gjuter plintar till en carport. Ska själv göra samma övning men i det material jag har läst har jag inte sätt något sådant.

Lycka till med resningen av taket. Berätta gärna hur det gick.

//Tomas

Jo att gräva hålen var inte roligt. Pinmo backe så det är sten överallt. Första hålet gick väl bra. Det blev ca 90x90. Andra hålet grävde jag lite större, hittade en hyfsat stor sten, fick upp den, hittade en större, fick upp den, hittade pappa sten, ringde grävaren. Ca halvtonet. Blev att skotta igen rätt mycket runt det hålet sen.

Ingen anning men bättre att överdimensionera när det gäller betong och annat som härdar.

Totalt blev plintrna ca 80 cm höga. 60 cm 200 mm formrör? och sen betongen under. Gjorde det enkelt för mig och satte armeringen på backen med hjälp av vanliga distanser.

Vet inte om jag var smart eller inte men eftersom jag ville ha dubbla stolpjärn i varje plint så monterade jag dessa på lite skräpvirke och gungade sen ned dem i betongen. På så sätt sitter de rätt i höjd och sida

Taket blir nog försenat (igen) Regnväder idag vilket innebar att takstolsbyggandet blev uppskjutet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.