Suck, jag är så lessen och samtidigt så förbannad så jag inte vet vad jag ska ta mej till nu.
Lantmäteriverket skulle göra en utsättning åt oss, jag lämnade in blankett och en kopia på nybyggnadskartan med hus plus garage inritat.
Måttangivelser var skrivna som så att garaget skulle ligga 1,5m från tomtgräns och 6 meter in från gata, huset 3 meter från garaget och 4 meter in från gata.
Jag hade ritat framsidan av hus och garage i linje med vägen, dvs de ska ligga med jämnt avstånd hela vägen.

Dock är tomten inte i 90 grader så garagets långsida, den med 1,5meter mot tomtgräns skulle ju då inte ligga i linje med tomtgräns, utan lite snett med minimi avstånd på 1,5 meter.
Dom ringde imorse och var där och skulle börja, och dom frågade då om dom skulle ta ner mina snören. Det tyckte jag inte behövdes... Jag sade att dom skulle ringa om det var några tveksamheter, men dom ringde inte så man trodde ju det var lugnt...

Enda tills nyss när vi var upp glada i hågen och skulle kolla hur många mm våra punkter diffade mot deras.
Då visar det sej att dom mätt ut på något annat vis så ingen av byggnaderna ligger i linje med vägen, det diffar flera decimetrar som mest och spolpunkterna för dräneringen kommer inte längre upp utanför huset utan innuti!!!
Dom har alltså lyckats lägga garaget med 1,5 meter mot tomtgräns hela vägen och istället lagt framsidorna i vinkel mot detta med minimått 6 resp. 4 meter åt vägen, och som sagt då ligger inte byggnaderna rakt längra :'(

Hur fan gör man nu då?
Helg, skönt väder, avlopp skulle läggas, på onsdag kommer markisoleringsblocken, och dom j**larna har gjort helt fel!
En hel helg som går till intet nu, en hel helg att vara förbannad på dom utan att kunna göra ett skit. Utan att ens säkert få dom att göra om det på måndag morgon.
Ringde det mobilnummer dom ringt ifrån och kom fram nu, men inget svar. Lämnade meddelande på svararen och berättade. Såg sen på hitta.se vem det gick till samtidigt ringde jag till det kommunnummer som dom ringt ifrån och det var samme person, men växeln sade att han har semester till den 15/8!!!

Vad ska vi göra? Ignorera deras utsättning och gå på vår? Men om huset då kommer nån cm fel gentemot om dom mäter om, får man stryk då? Kan ju gärna inte låta tiden rinna iväg nu om inte dom har tid att åtgärda detta på måndag morgon.

Vad skulle ni gjort? Hur har ni gjort? Hjälp :(

Det är så kul när de inte kan göra sitt jobb...

För mig så lyckades de printa en nybyggnadskarta som "drog sig" 40 cm per meter (syd-västra gränsen låg 2 meter fel om man mätte på kartan och sedan å tomten).

Om du är helt säker på att dina punkter stämmer så är det bara att börja bygga. De får komma och göra om jobbet, dock så får de sätta punkterna där du byggt.

En annan variant är att skita i dem och köra på som inget hänt, den killen som var hos mig sa: "vi kan ju inte hjälpa om du har ett dåligt måttband när du mäter ut efter finutsättningen".

Du kan även jaga fatt på en byggnadsinspektör på kommunen och förklara vad som hänt. Antingen så fixar han fram en kille som mäter in punkterna, det är inte bara lantmäteriet som gör sådant. Du kan även jaga stadsbyggnadsarkitekten.

Hoppas att det fixar sig, du skall definitivt inte betala för utsättningen.

Skönt att fler varit med om tabbar från dem.
Har inte kunnat sova speciellt mycket i natt pga detta.
Det värsta är ju att det är semestertider för de flesta nu, och chansen är nog stor att dom inte vill komma tillbaka redan på Måndag och göra om.

Jag är säker på att min utmätning stämmer sånär som på någon centimeter då det inte är så svårt att mäta in detta.
Spände upp måttbandet mellan tomtmarkeringarna, markerade på backen vart gränsen var och mätte sen in husets framsida ungefär vid båda hörnen och markerade. Mätte sen in baksidan från samma tomtgräns och markerade. Gjorde likadant med garaget innan jag sen spände upp mellan nästa två markeringar. När det var uppspänt där mätte jag in de 1,5meter som garaget ska ha från tomtgräns och mätte det in till den punkt där jag markerat garagets baksida.

Efter det kryssmätte jag in garagets resterande hörn.
När garaget stämde mätte jag då de 3 meter det skulle vara till huset och markerade dettta. Sen kryssmätte jag in de sista två markeringarna utifrån detta.

Just eftersom det är så korta avstånd in till byggnaderna och jag använt ett SIS märkt glasfibermåttband på 100m tycker jag det ska stämma.
Man kunde se att en av lantmäteriets utmätningspunkter stämde sånär som på två milimetrar och någon till var på centimetern.
Det var väl just de två markeringarna som faktiskt mätts likadant som vi gjort, dvs ena hörnet på garaget och ena till huset.

Då är det bara att köra på.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.