Någon som sitter inne med lösningen på det perfekta golvbjälklaget i torpargrunden?
Med tanke på eventuella fuktproblem i torpargrunden, undras vad som är bäst att ha på golvets undersida= närmast marken, för att minska risken av mögel i golvbjälklaget. Kan det vara lämligt att ha plast underst/nedåt?

Gullfiber säljer något som heter trossbottenskiva. Kanske är det det bästa. Själv har jag oljehärdad masonit underst i min trossbotten. Plast kan du ha på varma sidan av golvisolerngen eller/och på marken men det skulle jag inte rekommendera på kalla sidan av golvet.
Mvh Tommy

Tack för infon, håller med om att plast inte är en bra lösning, om det nu är så att krypgrunden avger fukt.
mvh
Göran

Vår konstruktör säger att vi skall ha en 5cm cellplastskiva under trossbottenskivorna för att hålla själva bjälklaget så varmt som möjligt, dvs ev kondens sättersig utanpå cellplasten ist för på bjälklaget.

Det här är ett dilemma!

Förr i tiden var husen dragiga och därmed var fuktproblemen i stort sett obefintliga, men idag...det kostar att leva bekvämt och slåss mot naturlagarna!
Jag står inför valet själv..ska inom kort färdigställa mitt golvbjälklag men blir tveksam till alla "know how". Det känns som om många lösningar är för nya för att verkligen fått tid att visa vad dom går för?
Mycket teori med andra ord...
När började plasten komma in i huskonstruktioner och då särskilt i grunden?
Finns det någon dokumenterat säker metod som höjer sig över de andra?
Och då menar jag en utan mekanisk avfuktning eller dyl.

Ja visst är det svårt, för oss med lite sunt förnuft, att förstå, varför forskarna inte kan enas om vad som är bäst material att använda därunder. Det kommer i alla fall inget vatten ned från den yta taket täcker ;D, och då menar jag att dräneringen är nog så viktig. Hörde idag någon som påstod att det var idè att isolera marken (5cm frigolit) i krypgrunden. Avfuktare är något som användes, men då är man där igen, att denna skall passas. Kunde vara intressant att höra av andra med krypgrund och utan fukt-
problem, för det är väl till stor del markförhållanden som är boven.

Man bör väl lägga lite mer energi på hur krypgunden byggs.

Kolla in tex http://www.semako.se/ för att få inspiration...

/Abbe

Lägg ett lättklinker eller lättbetongbjälklag :)

LyckeKonsult skrev:
Lägg ett lättklinker eller lättbetongbjälklag :)
Klart intressant, vem tillverkar/säljer? Det är naturligtvis även en kostnadsfråga. Ett golvbjälklag 220mm i trä, är inte gratis, men man kan göra jobbet själv, det känns/hörs också varmare.

Kommentar:/

vp i torpargrund
Postad utav: GL Fredag 22 Mars 2002, kl. 12:07:25

Vårt enplanhus har kalla golv, ca 180 kvm torpargrund, lättbetongbjälklag (ej blåb.) o markradon.Ökad ventilation i grunden torde kyla golven än mer:finns vp med avfuktare o värmeväxlare så man kan ventilera ut luft från grunden m återvinning o utan att riskera kondensering på kalla ytor?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.