Hej på Er och tack för ett suveränt forum.

Jag har bilat upp källargolvet och slitit hund med att borra och spräcka berg för att förhoppningsvis få ett bättre isolerat och framförallt lägre golv. Nu står jag inför uppbyggnadsarbetet och har funderingar över ev åtgärder mot markradon som finns i området. Källaren är uppmätt till 290 och vi har blåbetong i väggarna. Vad bör jag tänka på innan uppbyggnadsarbetet påbörjas?

Tacksam för svar

Hej!

Utan att vara någon expert på området kan jag nämna att det finns tätningsmanchetter för genomföringar (avlopp och vatten) som man monterar innan och gjuter in. Detta för att förhindra att radon tränger in mellan mellan betongen och rören.

Vi lade även in en perforerad slang under vår platta när vi gjåt den för att kunna koppla till en pump och skapa ett lätt undertryck under plattan, för att förhindra att eventuell radon tränger in. Vet inte hur du ska göra i ditt fall då du har källare och knappast vill dra in slangen i huset.

Jag tror att kommunerna har någon form av rådgivning när det gäller radon.

/Fredrik

I Golvavdelningen på forumet finns det ett antal källarprojekt beskrivna ink ett par varianter på radonsanering.

/Mathias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.