Har upptäckt en fuktrand på ungefär 10-15 cm på en sida av grunden på vårat hus. Det konstiga är att randen är lika stor i vilket väder det än är regn som sol.
Randen är ju upptill på grunden alltså närmast panelen och det känns ju lite konstigt, kommer det upp fukt från marken borde det ju vara nere på grunden :-)

Detta är ett modulent hus som är byggt -96 och det är krypgrund.
Har krypit under huset och ser ingen annan fukt någon annanstans, det läcker heller inget vatten från systemen (vattenburna element. Frånluftsvärme.)

Är det möjligtvis någon annan som har varit med om liknande eller har en aning om vad det kan tänkas bero på så skulle jag varit väldigt tacksam.
Våra ideér om vad det kan bero på har tagit slut.

Tacksam som alltid

Är randen vatten eller fukt eller kalk eller vad? Är hela 10-15 cm fuktig eller finns där bara en smal rand som gräns. Den ligger alltså på utytan av sockeln eller vad? Och inte på insidan? Vilket väderstreck?

Hallå igen.

Jag skickar med en bild, om det går.

Det känns fuktigt, fast inte så att man blir blöt om man håller på randen.
Ingen smal rand, det är 10-15cm i samma färg(fukt)

Den verkar bara vara på ytan, får nog borra ett hål eller nåt för att se om det finns längre in.
Men det jag kan se från insidan så syns ingenting.

Detta ligger i söderläge.

• Grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumt,
Om det inte är en vattenläcka, Kan det bero på att fuktig luft kondenserar på grunden? Kanske på grund av över- eller undertryck i krypgrunden och att det är otätt mellan grund och syll på denna del av grunden - varm och relativt fuktig luft kondenserar på de kalla grundelementen?

Jag hade ett liknande problem rimfrost på nederst brädan ovanför grundmuren. Jag tror det var varm fuktig luft från grunden som trycktes ut ur krypgrunden och kondenserades på panelbrädan....

Hur ser det ut innifrån grunden?

Mvh/Abbe

Kryp in och titta. Hoppas att syllen inte är blöt bara.

Nu har vi haft en besiktningsman...till...och kikat.
Han hittar ingen fukt på syllen.
Det kan kanske vara så att det behövs en luftavfuktare i denna torpargrund för att bli av med detta problem....
Vi har nu upptäckt att det även finns en fuktrand på norra sidan också men den är väldigt svag så den syntes knappt men den finns där.

Någon som vet något am luftavfuktare???

Ett tips är att sätta in en sol-luftvärmefångare typ solarventi. Jag har satt en sådan på mitt garage och är väldigt nöjd. Den går när solen skiner och blåser in varm och väldigt torr luft(upp till 30 grader med 20%RH har jag mätt upp) som tränger bort den funktiga luften. Inga driftskostnader alls då den drivs helt av solen. Enda kostnaden är inköp.

www.solarventi.se

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.