38 945 läst ·
23 svar
39k läst
23 svar
Pris grus 8-16 dräneringsgrus?
Hämtade ett lass sent en fredag. ok sent i grustagens värld. den kärrar är god för ett ton vet dock inte volymen men det var över 1 ton på den kärran om man gämför volymen på det lasset kontra det med 750 kg som jag tog några dagar innan.
men 10 ton grus och vi har diffar på ett par hundra per ton blir ju en slant i slutändan.
Frågade BIGBAG vad de skulle ha, smidigt värre verkar det men ack så dyrt.
men 10 ton grus och vi har diffar på ett par hundra per ton blir ju en slant i slutändan.
Fasting65 skrev:
Tycker inte det är något att vara stolt över. Det låter som en kärra med 1000kg totalvikt (?) som lite beroende på fraktion lastats dubbelt mot vad som är lämpligt, både med tanke på körkortsbehörighet, släpvagnens tekniska kapacitet och möjligen också bilens tekniska kapacitet om man använt en vanlig personbil.
Nog för att min Transit brukar gå med lass men aldrig på detta sätt. Jag hoppas jag slipper möta idioter som lastar på detta sätt i trafiken.
Ibland kan det nog bli billigare.coss skrev:Hämtade ett lass sent en fredag. ok sent i grustagens värld. den kärrar är god för ett ton vet dock inte volymen men det var över 1 ton på den kärran om man gämför volymen på det lasset kontra det med 750 kg som jag tog några dagar innan.
För mig skulle det inte se så bra ut i balansräkningen:
15 ton ligger nu på uppfarten till en kostnad av 2400sek.
15 ton motsvarar 15 lass med en släpkärra jag har tillgång till (eller min Transit). Varje lass debiterar närmaste grusstag (Högdalen) 300sek för. Totalt 4500sek. Och då får jag dessutom skotta av skiten från släpet för hand.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Lät som mitt 8/11, 9 ton för ca 3200:- var ganska så dyrt då om han inte sa fel pris på Jehanders kundtjänst.MathiasS skrev:Det skiljer ju förstås oerhört mycket mellan olika platser i landet. Garanterat dyrare i storstäderna.
Jag fick ett lass (ett stort lass) hemkört idag, 2400sek, makadam 8-16, 15 ton dvs drygt 10kubik. Mycket billigare än så tror jag inte det blir just här om man inte känner någon med lastbil..... Det är ju körningen som kostar, inte materialet, iaf är körningen mer än hälften....
Hämta själv går ju, men inte om man ska ha tio kubik..... 8-16 väger 1,45ton per kubik. Det är rätt få här som får med sig ens en kubik hem med andra ord....
Edit: kollade nya prislistan och makadam 8/11 var dyrt 200:-/ton , 8/16 kostar 185:-/ ton
så 2400:- för 15 ton var ett bra pris
Redigerat:
MathiasS skrev:Tycker inte det är något att vara stolt över. Det låter som en kärra med 1000kg totalvikt (?) som lite beroende på fraktion lastats dubbelt mot vad som är lämpligt, både med tanke på körkortsbehörighet, släpvagnens tekniska kapacitet och möjligen också bilens tekniska kapacitet om man använt en vanlig personbil.
Nog för att min Transit brukar gå med lass men aldrig på detta sätt. Jag hoppas jag slipper möta idioter som lastar på detta sätt i trafiken.
Släpet var dimensionerat för kapaciteten .
tja, den saken är hans problem. Att överlassa en "normal" släpvagn kan sluta olyckligt. Varesig lager, däck eller ram är dimensionerad för sådana laster. Det kan sluta med spräckt axel, skurna lager eller punka.
Hursomhelst - mitt jägartips är att kolla priserna mellan Jehander och Ncc Ballast om man ska hämta med släp. Jag har för mej att Jehander tar 300 spänn för ett släp nuförtiden. Jag antar att de hellre säljer till företag med lastbil.
Hursomhelst - mitt jägartips är att kolla priserna mellan Jehander och Ncc Ballast om man ska hämta med släp. Jag har för mej att Jehander tar 300 spänn för ett släp nuförtiden. Jag antar att de hellre säljer till företag med lastbil.
Redigerat:
Klicka här för att svara