mats_o skrev:
då ringde man den lokale leverantören som kopplade rätt antal nät och tog dem på släp efter traktorn. På köpet blev byvägen nysladdad
Haha, undrar vad vägverkets regler säger om det. Räknas armeringsnät som släpas som ett efterfordonm tro? Ingen fjädring osv....:)

Mikael_L
Maysan skrev:
nät skarvas alltid två rutor ..så..för att undvika spill bör du väl försöka frakta näten hela, det brukar funka med stor kärra
Det är det inte koncensus om. Många proffs menar att det räcker med att skarva med en rutas överlapp.
Jag har iaf hört båda "reglerna".

Mikael_L skrev:
Det är det inte koncensus om. Många proffs menar att det räcker med att skarva med en rutas överlapp.
Jag har iaf hört båda "reglerna".
okej
jag kanske inte räknas som proffs då trots att jag arbetar med armering och betong ;)

minimum två rutor lägger vi alltid annars spricker det i skarverna

Mikael_L
Du får inte missförstå mig, jag tvivlar inte alls på att det kan vara så.
Men andra som också jobbar med armeringen i yrket har påstått att en ruta's överlapp räcker.

Personligen vet jag alltså inte.
Men jag kommer att lösa det enkelt genom att breda ut de nät jag har med lika mycket överlapp mellan varje. Alltså inte kapa bort någon rad med rutor bara för att inte överstiga 1 eller 2 rutors överlapp.

Mikael_L skrev:
Du får inte missförstå mig, jag tvivlar inte alls på att det kan vara så.
Men andra som också jobbar med armeringen i yrket har påstått att en ruta's överlapp räcker.

Personligen vet jag alltså inte.
Men jag kommer att lösa det enkelt genom att breda ut de nät jag har med lika mycket överlapp mellan varje. Alltså inte kapa bort någon rad med rutor bara för att inte överstiga 1 eller 2 rutors överlapp.

det är lugnt :)

jag talade bara om hur vi alltid gör när vi armerar, som sagt, sprickor bör man ju undvika i mesta möjliga mån och det är min erfarenhet att två rutor överlapp minskar sprickbildningen, en ruta orkar inte hålla emot dragkrafterna som blir

f ö har jag inte än iaf träffat på en kvalitetsansvarig/kontrollant som går med på en ruta överlapp i armeringen:confused:

Mikael_L
På ett 150's nät så blir det 30 cm överlapp. Järnen i kantbalkar ska väl ha minst 60 cm överlapp såvitt jag förstått, så det verkar inte överdrivet med två rutor ...

Maysan skrev:
det är lugnt :)

jag talade bara om hur vi alltid gör när vi armerar, som sagt, sprickor bör man ju undvika i mesta möjliga mån och det är min erfarenhet att två rutor överlapp minskar sprickbildningen, en ruta orkar inte hålla emot dragkrafterna som blir

f ö har jag inte än iaf träffat på en kvalitetsansvarig/kontrollant som går med på en ruta överlapp i armeringen:confused:
Ett praktikfall:
7,5x2,7 meter, 10cm betong, 6150 armeringsnät, kantbalk 10cm extra nedåt (dvs 20cm totalt med betong där) 30cm bred, 2st 12mm järn i botten på kantbalken, armeringsnät i överkanten.

På detta ska jag ställa en leca mur och därefter en 35kvm altan där tjocka släkten ska sitta.

Jag har bara nät till EN rutas överlapp, blir drygt en kvm nät kort annars och jag var för snål för att köpa ett helt extra nät bara för att fixa detta....

Duger detta i mitt fall, ska inte ha ett helt hus på denna platta......

Mikael_L skrev:
På ett 150's nät så blir det 30 cm överlapp. Järnen i kantbalkar ska väl ha minst 60 cm överlapp såvitt jag förstått, så det verkar inte överdrivet med två rutor ...

lösjärn skarvas tjockleken * 5, så 60 cm är helt rätt med 12or

MathiasS skrev:
Ett praktikfall:
7,5x2,7 meter, 10cm betong, 6150 armeringsnät, kantbalk 10cm extra nedåt (dvs 20cm totalt med betong där) 30cm bred, 2st 12mm järn i botten på kantbalken, armeringsnät i överkanten.

På detta ska jag ställa en leca mur och därefter en 35kvm altan där tjocka släkten ska sitta.

Jag har bara nät till EN rutas överlapp, blir drygt en kvm nät kort annars och jag var för snål för att köpa ett helt extra nät bara för att fixa detta....

Duger detta i mitt fall, ska inte ha ett helt hus på denna platta......
betong tål tryck men inte drag..därför finns armeringen där. Det kommer att spricka i skarverna, det blir för stor påfrestning och nätet orkar inte hålla emot. Men..det kommer att fungera..med sprickor som följd..så jag rek ff två rutor överlapp, annars har eg inte näten någon som helst funktion.
Har du otur kan det resa sig senare :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.