Hej!

Vårat hus är byggt 1968, vi köpte det förra året, Anticimex var här och gjorde en besiktning(i augusti) innan vi skrev köpeavtal och allt såg bra ut.
Han mätte fukthalten i grunden och låg då på 12,0, vilket var samma som det låg på för 4år sedan..

Vi har en fläkt i pannrummet som suger luft från grunden och blåser ut den i ett rör bredvid skorsten på taket.
Utan fläkten luktar det illa efter ett tag, (Tryckimpregnerat och cuprinolbehandlat virke förekommer i bjälklaget)

Den fläkten låter väldigt mycket och är mycket obalans i den, skruvade bort den och kännde lite på den och den glappade åt alla håll och lät inte så bra när jag snurrade på fläkten, lagren är helt slut.

Så nu tänkte vi köpa en ny fläkt!
Men funderar på hur stor den ska vara, ska vi ha en likadan som förut eller ska vi köpa en som blåser mer ?

Fläkten som sitter nu är storlek 125anslutning, 72w 0,3Ah.

Röret som sitter i golvet är 100storlek och även röret i taket är 100storlek, medans fläkt och en bit rör är 125storlek, som de sedan har tejpat lite här o där på rören för att täta lite, det hade funkat bättre med en övergång från 100-125, men det hade tydligen inte förra ägaren råd med när de sätte dit fläkten för ca 9år sedan.
Fläkten har aldrig körts på maxhastighet, har för det mesta varit på lägsta hastighet.

Är det en bra eller dålig ide att sätta dit en 160-200 fläkt med övergång till 100röret, eller stryps den fläkten pga det mindre anslutningsröret ?
Tänkte ju då att jag fick mer kapacitet på fläkten och lägre ljudnivå än att ha en mindre fläkt på högre varv.

Vad tror ni ?
Brukar en kanalfläkt låta mycket ? Eller är det bara min som är slut i lagren som gör att det låter mer ?

Alla ventiler ska ju tätas för att de ska bli undertryck, men var nere och kollade i grunden förut, alla ventilationsrör är täta, men det lyser in ljus på 7olika ställen, så det kommer ju in luft där. Detta bör jag väl täta, eller ? det har iof funkat i 9år för de andra som bott här innan oss, men lika bra o åtgärda det som behövs.

• flakt.jpg
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.