15 532 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Ansluta dagvatten till kommunalt avlopp
Nån som har en ungefärlig uppskattning på pris?
Eller ska man satsa på en stenkista istället?
Eller ska man satsa på en stenkista istället?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det är garanterat ingen kommun som är intresserad av att ha dagvattnet i avloppet. Det kostar stora pengar att rena avloppsvatten och att behöva rena oändligt mycket mer redan rent dagvatten vill ingen. Är så vitt jag vet förbjudet att ansluta dagvatten till avloppet.
Har du hört talas om vattenlås?tihimas skrev:
Mitt hus har haft stuprören kopplade på avloppet sedan -49 och det funkar fortfarande bra.
Såklart är samlingsbrunnen ansluten på avloppsledningen med ett vattenlås.
Men det är helt riktigt att numera är det sällan populärt att göra dylika kopplingar, en stenkista är bättre om marken kan ta emot vattnet.
Nu har ju det flesta hus en avluftning från avloppet som går upp via ett rör till husets tak. Så om stuprören har samma funktion gör säkert inte så mycket iallafall inte om man har ett enplanshus.tihimas skrev:
Ja, jag har hört talas om vattenlås, men de kan också kuka ur ibland och då får man problemet jag beskrev. Visst händer det sällan, men varför chansa. När jag lärde mig lägga rör så var det i alla fall big NONO att koppla dag på spill.Gabbe1 skrev:Har du hört talas om vattenlås?
Mitt hus har haft stuprören kopplade på avloppet sedan -49 och det funkar fortfarande bra.
Såklart är samlingsbrunnen ansluten på avloppsledningen med ett vattenlås.
Men det är helt riktigt att numera är det sällan populärt att göra dylika kopplingar, en stenkista är bättre om marken kan ta emot vattnet.
Är det lera som inte tar upp vatten i den omfattning som behövs så kan komunen acceptera att man drar till avloppet via ett sandfång/vattenlås, kolla med komunen där du bor, så är det här i varje fall.
Priset bygger på hur mycket du ansluter men det är inga stora siffror, ett par hundra tror jag.
Priset bygger på hur mycket du ansluter men det är inga stora siffror, ett par hundra tror jag.
Som det är nu så har jag bara ett dränrör på ena långsidan, men vart det tar vägen vet jag inte än, måste gräva å se, grävde bort rabatter som var län gs husväggen förra året å såg det, på kortsidan trodde jag att jag hade dräneringsrör låg eftersom det stack upp ett rör precis intill plattan, provade att hälla lite vatten där i för å se men upptäckte då att det tog sån lång tid kollade lite mer å grävde å såg då att det bara var ett rör nerstucket i marken, fattar inte vitsen med det, är det för å kolla om det står vatten längre ner eller är det bara en bluff för att det ska se ut som att det är dränerat?? Nåväl på andra långsidan så går rörena från 2 stuprör till ett hål några meter från huset, till något som liknar ett försök till stenkista (var rätt så igengröfsat, rötter m.m i ett av rören. Dom andra 2 stuprören vet jag ännu inte vart dom leder, förhoppningsvis går dom till en brunn, men det vet jag inte än, är det så, så blir det ju genast enklare.
En annan fråga, som det ser ut nu så har jag gräsmatta på ena sida intill huset under det ett lager jord, under det sand å någon meter ner är det lera, bör jag inte gräva upp å sen lägga singel eller nåt å sen ett dränrör oxå?
Ursäktar mig för stavfel å dyl. är lite trött å bakis
En annan fråga, som det ser ut nu så har jag gräsmatta på ena sida intill huset under det ett lager jord, under det sand å någon meter ner är det lera, bör jag inte gräva upp å sen lägga singel eller nåt å sen ett dränrör oxå?
Ursäktar mig för stavfel å dyl. är lite trött å bakis
Kommunerna bygger ut sina avloppsnät för att kunna skilja på dagvatten och gråvatten genom att ha olika avloppssystem för dessa typer. Detta för att inte reningsverken ska bredda vid störtregn. Hur det ser ut för din fastighet kan nog bara kommunen eller någon granne svara på. Finns dagvattenavlopp så brukar fastighetsägarna vara ålagda att ändra så att deras dagvatten inte går ner i gråvattnet, men man rekomenderas också att låta dagvattnet passera en stenkista eller sandbädd först för att jämna ut flödet i avloppssystemet vid störtregn.
Med andra ord, prata med kommunen så får du alla svar du behöver.
Med andra ord, prata med kommunen så får du alla svar du behöver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden