3 775 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
rimlig kostnad för omdränering
hej,
har ett enplanshus med källare där putsen släpper invändigt vid sockel och en bit upp. dräneringen är tegelrör och har inte åtgärdats sedan huset tillbyggdes -68. det är även rått i källaren som vi delvis har som boyta så nu är det dags för isolering och omdrän. skulle kunna göra det själv, men orkar eg inte, finns andra saker som jag måste lägga tid på också.
jag har, via kontakter, fått tag i en entreprenör som oftast jobbar med större projekt, typ brf:er och kommuner, men som verkar kunna sina saker när det gäller omdränering och isolering.
jag har fått ett pris som är 3750 ink moms/lpm före rotavdrag. det känns högt, men egentligen har jag ingen uppfattning om vad kostnaderna ligger runt i stockholm.
någon som har erfarenhet av prisbilden, eller kan tipsa om andra entreprenörer i stockholmsområdet som har gjort ett bra jobb?
har ett enplanshus med källare där putsen släpper invändigt vid sockel och en bit upp. dräneringen är tegelrör och har inte åtgärdats sedan huset tillbyggdes -68. det är även rått i källaren som vi delvis har som boyta så nu är det dags för isolering och omdrän. skulle kunna göra det själv, men orkar eg inte, finns andra saker som jag måste lägga tid på också.
jag har, via kontakter, fått tag i en entreprenör som oftast jobbar med större projekt, typ brf:er och kommuner, men som verkar kunna sina saker när det gäller omdränering och isolering.
jag har fått ett pris som är 3750 ink moms/lpm före rotavdrag. det känns högt, men egentligen har jag ingen uppfattning om vad kostnaderna ligger runt i stockholm.
någon som har erfarenhet av prisbilden, eller kan tipsa om andra entreprenörer i stockholmsområdet som har gjort ett bra jobb?
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Om detta gäller en "normal" dränering var det det värsta jag hört hittills. Vid tiden då ROT infördes 2009 fick jag in fyra offerter på mellan 1800-2200 kr/lpm i gbg. Har sedan dess sett att priserna hos vissa börjat skena, först uppåt 2500 och sedan uppåt 3000 kr/lpm och nu en toppnotering på 3750! Det skiljde aldrig så mkt mellan gbg och sthlm 2009. Redan 2 år efter införandet har vissa mage att äta upp nästan hela ROT bidraget...
Redigerat:
men problemet är som vanligt att hitta hantverkare man kan lita på, särskilt när det gäller ett arbete som täcks över av den som utför det. ska bygga uterum och grejjer ovanpå delar av omdräneringen och då är jag ju rätt mån om att det blir ordentligt gjort från början.
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Jag har själv jobbat med det som anläggare och ett ca pris är 2000-2500 kr/lpm med ett djup på ca 2 meter(förutsatt att det är normala förhållanden). 5700 kr/lpm var det värsta jag hört!!! Hade du berg runt hela kåken eller? 
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Freddeh: Vi finns, men tyvärr verkar det komma fler och fler oseriösa =/ Riktigt tråkigt!
lyfter denna tråd enbart för att berätta hur nöjd jag blev med Lagström Service AB i Älvsjö som gjorde omdräneringen, vet ju själv hur svårt det var att hitta nån. Trevliga och flexibla, körde efter
pordräns metod, vilken jag hade satt mig in i ganska ordentligt eftersom jag övervägt att göra det själv. Såvitt jag kunde bedöma har de följt anvisningar hela tiden och jag fick en positiv upplevelse av att leja bort jobb, vilket jag inte brukar få. priset för 200 mm pordrän med grävlängd på ca 70 m och 1,8 djupt blev ca 3600 per meter före rotavdrag. grunden helblästrades.
sedan tillkom extraarbete men där var de flexibla och tog normal timpenning för grävare osv.
pordräns metod, vilken jag hade satt mig in i ganska ordentligt eftersom jag övervägt att göra det själv. Såvitt jag kunde bedöma har de följt anvisningar hela tiden och jag fick en positiv upplevelse av att leja bort jobb, vilket jag inte brukar få. priset för 200 mm pordrän med grävlängd på ca 70 m och 1,8 djupt blev ca 3600 per meter före rotavdrag. grunden helblästrades.
sedan tillkom extraarbete men där var de flexibla och tog normal timpenning för grävare osv.
Klicka här för att svara