Håller på och diskuterar om en avstyckning av tomt (se annan tråd) och i diskussionen har ägaren föreslagit en placering av hus i en sluttning mot en granne som har tomten nedanför.

Jag har inte mätt ännu, men min gissning är att det är 2,5 - 3 meters höjdskillnad ned till tomtgränsen, cirka 8 - 10 meter i horisontell förflyttning. Ägaren föreslår sluttningshus, men jag är skeptisk eftersom känns ett dyrt biutrymme samt risk för fukt. Min tanke är att i stället för att fylla ut och lägga platta på mark.

Men vad säger reglerna om detta? :S Hur får man fylla ut med tex sprängmassor utan stödmur? Får man fylla ut överhuvudtaget? Hittar ingenting på kommunens hemsida och/eller i detaljplanen. Kan jag få vägledning i våra funderingar?

Varför lägger sig ägaren i detta överhuvudtaget?
Ang om man får fylla upp tomten tror jag du ska kolla med kommunen ang sk +höjder......
Stödmur tror jag inte det finns regler på ...troligen får man ta ställning till det från fall till fall..

Det är nog inte så jätteroligt för grannen nedanför att få en 2,5-3 meter hög stödmur i sin tomtgräns. Och utan stödmur kommer ni aldrig att kunna fylla upp till en plan tomt.

Prata med kommunen skulle tro att du behöver bygglov/marklov för att få fylla

2ndrahuset skrev:
Håller på och diskuterar om en avstyckning av tomt (se annan tråd) och i diskussionen har ägaren föreslagit en placering av hus i en sluttning mot en granne som har tomten nedanför.

Jag har inte mätt ännu, men min gissning är att det är 2,5 - 3 meters höjdskillnad ned till tomtgränsen, cirka 8 - 10 meter i horisontell förflyttning. Ägaren föreslår sluttningshus, men jag är skeptisk eftersom känns ett dyrt biutrymme samt risk för fukt. Min tanke är att i stället för att fylla ut och lägga platta på mark.

Men vad säger reglerna om detta? :S Hur får man fylla ut med tex sprängmassor utan stödmur? Får man fylla ut överhuvudtaget? Hittar ingenting på kommunens hemsida och/eller i detaljplanen. Kan jag få vägledning i våra funderingar?
Att lägga x00.000kr på att fylla sprängmassor för något som varken syns eller du har nytta av så att säga kan ju vara surt. Tror det är betydligt roligare att bygga suterräng eller källare eller liknande och få någon nytta av marken.

Rebeckaf skrev:
Det är nog inte så jätteroligt för grannen nedanför att få en 2,5-3 meter hög stödmur i sin tomtgräns. Och utan stödmur kommer ni aldrig att kunna fylla upp till en plan tomt.
Det håller jag fullständigt med om och det är inte min tanke, utan snarare få mer vetskap om vilken maximal lutning man kan/bör ha utan stödmur.

Suhagg skrev:
Att lägga x00.000kr på att fylla sprängmassor för något som varken syns eller du har nytta av så att säga kan ju vara surt. Tror det är betydligt roligare att bygga suterräng eller källare eller liknande och få någon nytta av marken.
Jag tänker tvärtom med kostnaden för att ha en källare som är några meter djup och bli tvungen att göra golvbjälklag i stället för platta på mark.

jag har fyllt upp= planat ut min tomt som Du menar, men nu är min tomt sista/nedersta tomten. Framför mig har jag en mosse och skog med björk. Min slänt upp till grannen bakom mig är ca 5 meter och ganska brant. Förmodar en grävmaskin stod här i backen för 40 år sedan, och drog ned slänten för att få en plan till det hus som då skulle byggas här, huset brann ned 10 år senare, så tomten har stått öde sen dess. Platsen här är uppe på söderåsen i Skåne. Eftersom tomten var mycket kuperad och sluttade nedåt, har jag fyllt upp ca 3 meter för att få det plant, fyllningsmassorna kommer från området, då de nyligen grävt till kommunat VA, Således 3 meter (drygt) högt, och slänten nedåt är då ca 2--3 meter bred i hela sin längd (40m) tomten är 2200 kvm. 2--3 meter bred slänt funkar bra, som det är nu står det ett gäng 30 meter höga granar i denna tomtgräns, som då har fått 3 meter massor upp på stammarna för 3 år sedan, men dom lever väl, men skall bort för annan lägre växtlighet.
carporten003.jpg

IMG_1236.jpg

Redigerat:
Fyll upp på en sida och gräv av på andra sidan. Då får du två lägre stödmurar. Kan bli en spännande trädgård av det.

Mikael_L
Då trådens fråga var regler om uppfyllnad så blir ju detta offtopic.

Men, förkasta inte helt plintgrund eller krypgrund. Det beror lite på vad kommunen har för tankar om max byggnadshöjd förstås också.
Men man kan göra en del spännande saker med t.ex. plintar, som inte våldför sig så på naturen heller.

videhus_nacka.jpg

Det finns dokumentation på trafikverkets hemsida om hur man räknar fyllning på Väg och järnvägsbankar.
Med sprängsten är det absolut inga problem att ta hand om en 3 meters höjd utan stödmur

Stödmur är mur och reglerad som sådan, dvs ca 60+cm=bygglovspliktigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.