Hej!

Vi bygge nytt hus för 2 år sedan och rullade gräs. Vi har kompakt lerjord och grannarna rekommenderade att lägga ett tunt lager sand ovanpå jorden. Vi har en otroligt fin grön/mörkgrön gräsmatta som växer som tusan. Meeeen på baksidan växer de inte alls lika fort och inte riktigt lika grönt som resten av tomten även om de är grönt. Anledningen till detta är att vi har för tjockt lager sand där.. upp mot 15 cm på sina ställen. Detta pga av att de som körde ut sanden på ut alldeles för mycket sand där...

Till min fråga - kan man hjälpa gräset genom att toppdressa så att fukten/näringen stannar kvar bättre i stället för att de "rinner igenom sanden så snabbt? Eller vad ska man göra?

Claes Sörmland
Troligen är det inte mycket att göra. Mullämnen bryts ned mycket snabbt i sand så du får tillföra kopiösa mängder regelbundet för att öka mullhalten. Det är således inte en one-time-fix.

Men du pratar om de två torraste somrarna i mannaminne vad gäller Sörmland. I år har det varit mycket torrt och hett. Förra året var det mycket torrt och kallt samt blåsigt. Att gräsmattor är torra dessa två extrema somrar säger inte mycket om hur det kommer att se ut under vanliga regnsomrar. Så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och inväntar nästa sommar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen är det inte mycket att göra. Mullämnen bryts ned mycket snabbt i sand så du får tillföra kopiösa mängder regelbundet för att öka mullhalten. Det är således inte en one-time-fix.

Men du pratar om de två torraste somrarna i mannaminne vad gäller Sörmland. I år har det varit mycket torrt och hett. Förra året var det mycket torrt och kallt samt blåsigt. Att gräsmattor är torra dessa två extrema somrar säger inte mycket om hur det kommer att se ut under vanliga regnsomrar. Så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och inväntar nästa sommar.

Jag var rädd för de svaret..:worried:
Vi har sommarvatten så jag har vattnat massor. Vatten är alltså inte ett problem :) kan vara så att jag är för noga med gräsmattan, sambon är nöjd men märker nu att de är stor skillnad på hur snabbt gräset växer och en del skillnad på färgen.

harry73
Att gräsmattan öht växte i år är ett under och bevisar hur mycket du vattnade gräset.

• Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.