1 804 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
För mycket sand under gräsmattan!!?
Hej!
Vi bygge nytt hus för 2 år sedan och rullade gräs. Vi har kompakt lerjord och grannarna rekommenderade att lägga ett tunt lager sand ovanpå jorden. Vi har en otroligt fin grön/mörkgrön gräsmatta som växer som tusan. Meeeen på baksidan växer de inte alls lika fort och inte riktigt lika grönt som resten av tomten även om de är grönt. Anledningen till detta är att vi har för tjockt lager sand där.. upp mot 15 cm på sina ställen. Detta pga av att de som körde ut sanden på ut alldeles för mycket sand där...
Till min fråga - kan man hjälpa gräset genom att toppdressa så att fukten/näringen stannar kvar bättre i stället för att de "rinner igenom sanden så snabbt? Eller vad ska man göra?
Vi bygge nytt hus för 2 år sedan och rullade gräs. Vi har kompakt lerjord och grannarna rekommenderade att lägga ett tunt lager sand ovanpå jorden. Vi har en otroligt fin grön/mörkgrön gräsmatta som växer som tusan. Meeeen på baksidan växer de inte alls lika fort och inte riktigt lika grönt som resten av tomten även om de är grönt. Anledningen till detta är att vi har för tjockt lager sand där.. upp mot 15 cm på sina ställen. Detta pga av att de som körde ut sanden på ut alldeles för mycket sand där...
Till min fråga - kan man hjälpa gräset genom att toppdressa så att fukten/näringen stannar kvar bättre i stället för att de "rinner igenom sanden så snabbt? Eller vad ska man göra?
Troligen är det inte mycket att göra. Mullämnen bryts ned mycket snabbt i sand så du får tillföra kopiösa mängder regelbundet för att öka mullhalten. Det är således inte en one-time-fix.
Men du pratar om de två torraste somrarna i mannaminne vad gäller Sörmland. I år har det varit mycket torrt och hett. Förra året var det mycket torrt och kallt samt blåsigt. Att gräsmattor är torra dessa två extrema somrar säger inte mycket om hur det kommer att se ut under vanliga regnsomrar. Så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och inväntar nästa sommar.
Men du pratar om de två torraste somrarna i mannaminne vad gäller Sörmland. I år har det varit mycket torrt och hett. Förra året var det mycket torrt och kallt samt blåsigt. Att gräsmattor är torra dessa två extrema somrar säger inte mycket om hur det kommer att se ut under vanliga regnsomrar. Så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och inväntar nästa sommar.
Claes Sörmland skrev:
Troligen är det inte mycket att göra. Mullämnen bryts ned mycket snabbt i sand så du får tillföra kopiösa mängder regelbundet för att öka mullhalten. Det är således inte en one-time-fix.
Men du pratar om de två torraste somrarna i mannaminne vad gäller Sörmland. I år har det varit mycket torrt och hett. Förra året var det mycket torrt och kallt samt blåsigt. Att gräsmattor är torra dessa två extrema somrar säger inte mycket om hur det kommer att se ut under vanliga regnsomrar. Så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och inväntar nästa sommar.
Jag var rädd för de svaret..
Vi har sommarvatten så jag har vattnat massor. Vatten är alltså inte ett problem
Klicka här för att svara