2 719 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Att så, eller inte så, det är frågan
Hej,
I början av april så förberedde jag trägården för nysådd av gräsmattan på ett flertal ställen och har nu bara gått och väntat på att de skall bli tillräckligt varmt. Planen från början var att så nu under påskhelgen, men när jag ser temperaturprognosen för helgen så blir jag osäker. På dagarna kommer det visserligen bli rejält varmt och i solgasset kan det säkert silvret säkert närma sig 25-30 grader, men på nätterna kommer temperaturen ganska nära 0. Och jag har monitorerar marktemperaturen ca 1 cm ned i jorden senaste dagarna och märkt att jordtemperaturen, när det är som kallast, är ca 1 grad lägre än lufttemperaturen.
Så skall jag så eller vänta? Jag avser inte bara möjligheten ATT det börjar växa, utan även hur snabbt det gör det. Det är ju väldigt torrt i jorden, så det är ju krävas många dagars vattning om jag börjar nu. Och tar det extra lång tid innan gräset kommer igång, så får jag ju vattna under en längre period.
I början av april så förberedde jag trägården för nysådd av gräsmattan på ett flertal ställen och har nu bara gått och väntat på att de skall bli tillräckligt varmt. Planen från början var att så nu under påskhelgen, men när jag ser temperaturprognosen för helgen så blir jag osäker. På dagarna kommer det visserligen bli rejält varmt och i solgasset kan det säkert silvret säkert närma sig 25-30 grader, men på nätterna kommer temperaturen ganska nära 0. Och jag har monitorerar marktemperaturen ca 1 cm ned i jorden senaste dagarna och märkt att jordtemperaturen, när det är som kallast, är ca 1 grad lägre än lufttemperaturen.
Så skall jag så eller vänta? Jag avser inte bara möjligheten ATT det börjar växa, utan även hur snabbt det gör det. Det är ju väldigt torrt i jorden, så det är ju krävas många dagars vattning om jag börjar nu. Och tar det extra lång tid innan gräset kommer igång, så får jag ju vattna under en längre period.
Det tro jag också, men med tanke på hur långsamt den existerande gräsmattan växer med för ögonblicket, så är det också en fråga om hur stor arbetsinsatsen är för att få nysådden att komma till en sådan storlek att den reder sig själv.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara