Hej!

Vi har börjat sprida ut matjord på vår blivande gräsmatta, uppskattningsvis 800 kvm.

Mina funderingar i nästa steg vad gäller gödsling, sådd och vältning: min make föreslår att vi kör både sådd och vält med en fyrhjuling för att blanda runt gödsel och frö, men är det smart? Riskerar vi inte att packa ner jorden?

Jag såg att det finns mindre handstyrda fröspridare. Finns det handdriven vält också? Vad är smartast att använda?

Hur har ni andra gjort när ni anlade gräsmatta, steg för steg?
 
Min renovering efter jag skalade bort den gamla gräsmattan.

1. 10-20 cm gräsmattejord
2. Jämna till med kratta och hemgjord "raka".
3. Slätvält
4. Upp och ned vänd pall med rep som drogs runt för att jämna till.
5. Ännu mer slätvält
6. Grundgödsel 4kg / 100m2 Yara ProMagna 11-5-18
7. Gräsfrön 1kg / 20-30 m2
8 Gallervält med tyngder
9. Gallervält med tyngder
10.Gallervält med tyngder
11. Vattna
12 Nojja i 2-3 veckor på att ett skyfall ska komma och spola bort allt.

Vissa kanske vill byta plats på punk 3 och 4 men jag ville slätvälta innan man börjar traska runt med pallen för att ha något stabilt att gå på. Vi slätvälta vartefter vi la ut jorden. Dvs vi väntade inte tills all jord var utlagd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.