Vi har just byggt hus och skall så gräsmatta. På en del av tomten är underlaget grus då vi där har grävt för vatten - dvs, inget vi kan dra bort då vi isåfall kommer för nära rören. Vad tror ni om att lägga jord uppepå ca 20 cm, bör det räcka för att det skall kunna bli gräsmatta även där?

Jadå. Det kanske blir gulare fortare när det är torrt men det kommer klara av att leva där.

Bifogar en bild på vad som en gång var en grusgång... Från där jag tar kortet ut till vägen är den gamla ingången där det var en fin grusgång kantad med rabatter när jag köpte huset. (Eller nej, det var det inte alls för huset hade stått tomt i några år men ursprungligen så var där rent grus och fina rabatter.)
Har inte hunnit med att ta hand om grusgången och den har sakteliga vuxit igen helt. Det ligger alltså inget jordlager alls ovanpå gruset. Förra sommaren tex så gulnade detta gräset först men kommer tillbaka utan problem när det regnar.
Man ser var gränserna till gången går för där har min bättre hälft grävt upp stenarna som kantade grusgången så det blir enklare att köra över med gräsklipparen. :crysmile:

Övervuxen grusgång som gradvis försvinner under grönt gräs, med synliga spår av tidigare kantstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.