Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det där är tusensköna: blommorna är lätta att känna igen. Jag har samma fenomen; de kom också plötsligt från ingenstans förra året och tog över de områden som var dåliga. Nu har jag börjat ta hand om några gräsplättar som varit ganska vilda sedan förra ägaren och testar några olika saker.
Har försökt att dra upp dem med rötterna men det blir inget kvar förutom jord. De sitter djupt och rätt.
Min nuvarande strategi är att rycka de synliga delarna (bladen och i förekommande fall blommor) och sedan omedelbart, samma dag, så nytt gräs runtom. Tanken är att försöka få gräset att växa upp runt om så att det skuggar dem så de blir solsvultna. Jag kommer klippa något högre i år för att se om jag kan göra de där sakerna som gillar att trycka sig mot marken (tusensköna, maskrosor, groblad, …) att gilla läget lite sämre.
Har försökt att dra upp dem med rötterna men det blir inget kvar förutom jord. De sitter djupt och rätt.
Min nuvarande strategi är att rycka de synliga delarna (bladen och i förekommande fall blommor) och sedan omedelbart, samma dag, så nytt gräs runtom. Tanken är att försöka få gräset att växa upp runt om så att det skuggar dem så de blir solsvultna. Jag kommer klippa något högre i år för att se om jag kan göra de där sakerna som gillar att trycka sig mot marken (tusensköna, maskrosor, groblad, …) att gilla läget lite sämre.
Problemet är ju att buketten med blad är ganska stor och ligger tryckt mot marken, vilket trycker bort all annan växtlighet inklusive gräs. I alla fall är min erfarenhet att de är rätt bra på att etablera sig och sedan håller de sig kvar. Bladen sitter kvar där de är över vintern.Anna_H skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden