Detta kom förra året och breder ut sig mer och mer.

vad är det och hur får jag bort det?
Okontrollerat växtområde med ogräs som breder ut sig i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna bladväxter som breder ut sig i en gräsmatta, uppenbarligen oönskade och betraktade som ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske groblad?
 
Kompletterar med fler bilder.
Det är riktigt tätt och inget gräs som har en chans att ta sig upp
Tätt gräsmatta med jordfläckar och enstaka rosa blommor som lyser upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enstaka tusensköna omgiven av tät vegetation och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som Bellis - Tusensköna.

English_Daisy2.jpg
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det där är tusensköna: blommorna är lätta att känna igen. Jag har samma fenomen; de kom också plötsligt från ingenstans förra året och tog över de områden som var dåliga. Nu har jag börjat ta hand om några gräsplättar som varit ganska vilda sedan förra ägaren och testar några olika saker.

Har försökt att dra upp dem med rötterna men det blir inget kvar förutom jord. De sitter djupt och rätt.

Min nuvarande strategi är att rycka de synliga delarna (bladen och i förekommande fall blommor) och sedan omedelbart, samma dag, så nytt gräs runtom. Tanken är att försöka få gräset att växa upp runt om så att det skuggar dem så de blir solsvultna. Jag kommer klippa något högre i år för att se om jag kan göra de där sakerna som gillar att trycka sig mot marken (tusensköna, maskrosor, groblad, …) att gilla läget lite sämre.
 
Mitt trick är att klippa runt dem så länge de är vackra, sedan köra över dem. De är söta.
 
  • Gilla
Kajsa S och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt trick är att klippa runt dem så länge de är vackra, sedan köra över dem. De är söta.
Problemet är ju att buketten med blad är ganska stor och ligger tryckt mot marken, vilket trycker bort all annan växtlighet inklusive gräs. I alla fall är min erfarenhet att de är rätt bra på att etablera sig och sedan håller de sig kvar. Bladen sitter kvar där de är över vintern.
 
Kanske är söta, men ser mer ut som ogräs enligt mig.

Fick tips om Dicotex, vilket nu är beställt från Tyskland.
 
J Jockose skrev:
Kanske är söta, men ser mer ut som ogräs enligt mig.

Fick tips om Dicotex, vilket nu är beställt från Tyskland.
Ogräs är sådant som växer där man inte vill ha det, så om det är ogräs eller inte bestämmer du. (I min gräsmatta är de definitivt ogräs!) Dicotex lär ta död på dem.
 
  • Älska
  • Gilla
Saliciouscrumbs och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.