3 057 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kan man anmärka på gräsmatta efter köpt visningshus?
Vi köpte nyligen ett hus av en populär leverantör som använts som visningshus, det var alltså nyproducerat under 2020 men allt färdigställt både ut- och invändigt. Tomten såg väldigt fin ut på bilderna som var tagna på sommaren men vi såg endast huset på vintern så nu under våren är första gången vi faktiskt kunnat vara ute och nyttja den.
Idag började jag montera robotgräsklipparen och noterade då vad som i min värld är extrema ojämnheter i tomten, det ser ut som hjulspår med ca 50cm mellanrum och det är ganska djupa gropar här och var. Vid närmare koll såg vi att det är en gräsmatta som levererats på rulle, kanske är vanligt nu för tiden vid nyproduktion men vi hade inte sett det tidigare.
Jag upptäckte också att underlaget mattan lagts på känns ytterst tveksamt, vi har tänkt sätta buskar runt tomten och för att slippa lägga om begränsarkabeln till klipparen senare tänkte jag ta höjd (dvs bredd
) för buskarna nu och måttade med en spade. Jag tryckte ner den i gräset och efter endast ca 5cm tar det tvärstopp och man hör ljudet av stenmotstånd. Området är väldigt stenigt överlag men jag antar att även en rullad gräsmatta måste läggas på en viss typ av underlag för att kunna fästa och växa ordentligt? Vad gäller växtlighet just nu är den i huvudsak grön eller på väg att bli grön men fläckvis ser det sämre, kanske t.o.m dött ut..
Min fundering nu är, finns det regelverk för hur en gräsmatta ska anläggas och var hittar jag det isåfall? Om så är fallet och det inte är rätt gjort, ska det gå att reklamera på något sätt eller får vi leva med det eftersom vi skrivit på så att säga? Undersökningsplikt och allt vad det heter. Byggaren har några tomter till i området så ligger väl i dennes intresse att göra ett ordentligt jobb tycker man men det här känns så där.
Idag började jag montera robotgräsklipparen och noterade då vad som i min värld är extrema ojämnheter i tomten, det ser ut som hjulspår med ca 50cm mellanrum och det är ganska djupa gropar här och var. Vid närmare koll såg vi att det är en gräsmatta som levererats på rulle, kanske är vanligt nu för tiden vid nyproduktion men vi hade inte sett det tidigare.
Jag upptäckte också att underlaget mattan lagts på känns ytterst tveksamt, vi har tänkt sätta buskar runt tomten och för att slippa lägga om begränsarkabeln till klipparen senare tänkte jag ta höjd (dvs bredd
Min fundering nu är, finns det regelverk för hur en gräsmatta ska anläggas och var hittar jag det isåfall? Om så är fallet och det inte är rätt gjort, ska det gå att reklamera på något sätt eller får vi leva med det eftersom vi skrivit på så att säga? Undersökningsplikt och allt vad det heter. Byggaren har några tomter till i området så ligger väl i dennes intresse att göra ett ordentligt jobb tycker man men det här känns så där.
Bästa svaret
Första vintern, första sättningarna efter tjälen, i min värld helt naturligt.
Bara att köpa jord och åtgärda ett par säsonger tills det satt sig.
Bara att köpa jord och åtgärda ett par säsonger tills det satt sig.
Är väl ganska vanligt med nyproduktion då fyllnadsmassor lämnas kvar och sen sprinklas det lite matjord ovanpå. För att få en fungerande gräsmatta behöver du minst 20 cm matjord.
Absolut minimum är 10 cm men då kommer den aldrig bli fin och vara extremt torkkänslig.
Absolut minimum är 10 cm men då kommer den aldrig bli fin och vara extremt torkkänslig.
Klicka här för att svara