Gräsmatta
Lutte: Man kan vertikalskära när som helst då gräset har tillväxt. Men bara för att man kan så bör man inte göra det. För en vanlig Svensson så finns det väll bara två orsaker till att vertikalskära och det är antingen för att riva upp gammal thatch/filt så vatten och näring kan lättare tränga ner. Eller för att även stödså gräsmattan. Har man ett tjockt lager med thatch/filt
straffarbete: Vår AL-KO Robolinho gillar inte äpplena som faller på gräsmattan. Knivarna vrider sig på plattan. Ibland fastnar den med bakänden på ett äpple och står och spinner, med hål i gräsmattan som följd. Med vanliga gräsklipparen körde jag bara över dem, kanske sparkade undan de största. Vilken gräsklippare är konstruerad för att orka göra äpplemos eller putta undan äpplena? Nån
Dr Benz: [citat] Tack… verkligen.. tack…..
Daniel 109: [citat] Det här är min gräsmatta. Då menar jag gräsmattan och inte den del jag kallar äng. [bild]
zwennebanan: [citat] Min klippare går 3h och laddar i 70 minuter AM330X med nya piratbatterier 5,2Ah
TRJBerg: [citat] Men vanlig jord sjunker ju ihop mycket mer än t ex sand, lera, grus eller sten. Dessutom går det då åt mycket "värdefull" jord. Speciellt med tanke på djupet på hålet.
Lutte: Ska du renovera gräsmattan pga att den är ojämn och full med ogräs så tycker jag att du ska döda av allt som växer där. Då slipper du ogräs som skjuter genom och kommer upp och ställer till med oreda i nya mattan. Merkostnaden är inte så hög i det hela! Jag ångrar att jag inte dödade av allt innan jag renoverade, så idag får jag handplocka plantor av gräs som jag inte vill ha.
andreasli: Mina vita stjälkar är tyvärr kvar i en annars fin matta vilket förstör helheten IMO. Jag kommer att renovera om hela mattan då det ej verkar försvinna efter år av stöddså, vertikalskärning etc.
Alexn72: Det hela handlar om att rötterna på de nylagda gräset inte får torka ut första veckan. Dvs vattna ofta. Men sen är det viktiga att vattna så marken under gräset är fuktigt för att rötterna nu ska söka sig ner. Dvs vattna mer per gång men inte lika ofta. Och sen vattna med längre och längre uppehåll
halper: [citat] Vilket gödsel som helst torde göra stor skillnad om det är näringsbrist. Om gräset är lite halvkrassligt just nu är det en fördel att inte ösa på något starkt mineralgödsel, för det är lätt att överdosera och kan istället bränna gräset. Släng ut ditt hönsgödsel enligt rekommendationen eller lite mindre, kanske nu på fredag när det väntas regn över helgen. Glöm
halper: [citat] Svårt att säga. Om de sprider bra så fungerar det kanske, men det ska inte bli pölar för då flyter ju alla frön iväg.
halper: Jag vattnar nog betydligt mindre än dessa förslag. Jag ser bara till att ytan är fuktig, oftast manuellt med någon typ av munstycke. En liten snabb dusch 3–5 gånger per dag, beroende på hur soligt och blåsigt det är. Supertråkigt förstås, och det är perfekt om det ska bli molnigt för det gör otroligt stor skillnad för avdunstningen. Jag brukar sedan vattna extra mycket efter att
trähandtag: Första bilderna är jag ganska säker på att det är trådklöver. Trivs också på torra och kvävefattig miljö. Ganska enkla att ta upp, en kniv som lossar roten, sedan samla ihop armarna på orgäset o dra upp.
Renoveringssugen: Hej! Är det någon som har tips på en prisvärd robotgräsklippare? Helst under 6000kr, går det att få en okej för det priset? Tomten är ca 700 km och relativt jämn. Inga igelkottar har skådats under de åren vi bott här.
Åsa Lund: [citat] Funkar på mycket men inte på maskrosor, dra upp dem åtminstone
smh: Det här varit väldigt torrt på sistone, så låter troligt att gräset helt enkelt lider av torkan. Vilket skulle stämma bra med din teori om att marken var kuperad där. Hårdare mark = gräsmattan har lagts ovanpå och får ingen riktig kontakt med jorden = känsligare för torka.
Sommarstugelivet: [citat] tack! Sommarens heltidsjobb blir att klippa kirskålen konstant
halper: Värt att nämna att du får vattna några veckor. Det tar sig inte på en gång när det ser ut så. Hasse var ungefär lika snabb men vann på upploppet :p
alexcrusty: Trådskapare: Jag har nog också timotej. Den har tagit över stora delar av gräsmattan och jag funderar på att riva upp hela mattan. Det är hårda strå att gå på, ljusgrön färg med mycket "döda" blad nere vid jorden. Det blir inte särskilt tätt heller. Jag har en mindre gräsmatta fram där jag tar bort rutor med problemgräs och lägger i färdiga rutor gräs (rutorna har jag odlat
galento: [citat] Vi har inte så mkt lupiner på den egna marken men det finns stora ängar med enorma mängder lupiner på andras marker i närheten.
Hunneberg: Hej! Bor på bergskanten av hunneberg som är kalkrikt och kan väl kalla det stenrammelkant med lerjord där min gräsmatta är När det är varmt blir berget och stenen uppvärmd och blir bra varmt länge för gräset. Det blir även ont om vatten i brunnen så går inte att köra vattenspridare då.. Ser att det mest är tjockare hårdare grässorter som blir kvar och undrar vad jag bäst gör
wildeside: Inget ovanligt att det gulnar lite i kanterna framför allt inte under högsommaren när det är 25-30 grader varmt. Inte mycket att göra åt eller oroa sej över bara att vattna ofta så att det inte torkar vilket är en större risk än att vattna för mycket.
peter.linkan: Det blev superbra!! :D:D Min enda fråga nu är.. hur mycket ska man vattna, idag resp. kommande 3 veckor? Jag vet att man ska vattna mycket, särskilt första dagen, men var går gränsen mellan mycket och för mycket?
tensiden: Finns väl ingen quickfix? En studie pekar på att det kan vara idé att skära av rotsystemet för att försvaga växten, men om det fungerar i en gräsmatta låter jag vara osagt. https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/vpe/kvickrot/ Har du testat att gynna det vanliga gräset under längre tid? Jag har en gräsplätt som var ovårdad under 50 år, men är osäker på om det är kvickrot
Ramuu: Tack för era svar. Så vanlig toppdress borde vara bra att lägga på med andra ord?
TypRätt: Personligen skulle jag rekommendera denna, men den verkar gått upp i pris senaste månaden. Tror jag betalade någon tusenlapp mindre och fick med ett gratis hus också (som dock ligger kvar i lådan än så länge så inte viktigt) https://www.pricerunner.se/pl/1595-3201052562/Robotgraesklippare/Gardena-Smart-Sileno-Life-Lona-700-priser Våran mossmattan är väldigt gropig och jag slängde ut