Gräsmatta
ArWo: [citat] Det funkar fint. Behöver dock bygga ut lite där jag testade med hönsnät då den lösningen inte var lika bra. Min ruta är också under ett äppelträd i slänt där roboten vänder... inte perfekt men bättre än ett jordhål. Det problem man löser riktigt bra med en kvm som här är vid laddstationen. Borde gå att få tag i rulle om man letar lite. Inte kvar på hva men skulle
Visan i mitt liv: [citat] Då ska jag bara ragga upp någon med dragkrok på bilen och släp Tusen tack!
Qwerty987654: [citat] Rabatter och odlingsbäddar. Gräsmattan får klara sig bäst den vill i det här hushållet
Mido11: [citat] Spruta/duscha, vilken storlek på behållare du behöver beror på vilken yta du vill behandla. Kommunen kommer inte bli glad, dom kommer bli rätt arga om dom kommer på dej (jag har ju givetvis aldrig gjort detta) Grannar .. pejla läget...
Hejjsvej: Det låter som en bra kompromiss, så på en gång och eventuellt en omgång till. Tack!
MickeTyr: [citat] Jag misstänker att det är vitgröe eller något annat från poa-familjen. Det finns inga medel att använda på det som inte slår ut allt annat då det är gräs. Det finns selektiva herbicider som enbart tar bredbladiga växter men det kommer inte hjälpa här. Det är bara att rycka upp och sen är det nog på sin plats med en rejäl renovering när vädret tillåter det.
trähandtag: Hoppas ni inte betalt mycket för den jorden? Harpad matjord har inte sådan mängder sten. På sikt kommer stenarna att bädda in sig i gräset, då grässvålen växer sakta men säkert uppåt. Processen är inte snabb, men på en 10-årsperiod syns det tydligt. Ni kan ju toppdressa med bättre jord för att snabba på processen.
AndersS: Perfekt tillfälle att nu slipa kniven/arna på klipparen. Vass kniv om det är lite blött nu och vasst när våren kommer. Inga problem att klippa nu även om det är lite fuktigt.
hapazard: [citat] Om du vill kan du skörda knölarna och använda som rotfrukt, gammal kulturväxt.
BirgitS: Gräsmattan ser ju fin ut så det finns väl ingen anledning att göra något egentligen. Jag märkte aldrig att gräsmattan tog någon skada av att det fanns svampmycel under den och att fruktkroppar kom upp ibland om höstarna.
galento: [citat] Hagelgevär i villaområde är nog lite magstarkt men kommunjägaren här har gevär med ljuddämpare som är väldigt tyst. Men vi bor på landet så då är det ju inte så många det stör om det smäller på natten.
Tomture61: Har använt kalk 2-3 ggr , har nog kört näring också 3-4 ggr , på 14 år . Samlar inte upp kräsklippet . Gräva upp :surprised: är nog 100 talet tuvor :D Förra året när jag använde näring så fick jag fullt med tistlar I gräsmattan , hua. Men svamparna har hållit sig undan ......
Nifa: [citat] Det är lugnt! Denna del ser alldeles för tråkig ut och jag kommer att stödså till våren. Undrade mest över de områden som trots allt var gröna och om det var någon annan sorts gräs/ogräs.
UlfOve: Tack för svaret, låter rimligt, även om jag upplever ogräset skilja sig något från vitgröe….
halper: [citat] Nja, det är nog att överdriva men tack :rofl:
menhir: [citat] [citat] Jag är också nyfiken. Jag har också köpt den modellen och kan klippa max 70 kvm på det medföljande 5Ah batteriet (plan gräsmatta med ganska lågt gräs, med drivning på). Alldeles för lite tycker jag, inte minst jämfört med recensioner på Julas hemsida som säger sig klippa tio gånger så stor yta! Annars är klipparen bra. Minst lika stark som min gamla 4 hk
stefanvahlgren: [citat] Strålande! Nu vet jag precis hur jag ska göra. Ger ditt svar 10 / 10
Zeke_Varg: [citat] För andra som hittar hit till forumet och söker vägledning. Nu har jag fått fakturan och därefter påtalat problemet igen och schaktfirman ber så hemskt mycket om ursäkt och åtar sig att göra om och göra rätt. Räknar på det själv och det blir ett jävla jobb som ska göras igen. Frakt gräv och ny jord. Ca 60% av ursprungsfakturan så ingen liten smäll för företaget.
Hinken74: [citat] Sådde. Funderar på att vertikalskära sen toppdressa och stödså.
raveper: Det kommer bli bäst om du krattar bort det.
anders07: [citat] Tack! Det var det jag befarade... De har helt exploderat i sommar och ligger även i rabatter och under häckar... Verkar bli att beställa bekämpningsmedel dessvärre då de är omöjligt att få upp dem med rötterna med.
bergquist: Hahaha, ush du beskriver precis vad vi gjort för att skapa en köksträdgård Kanske blir grävmaskin ändå!
z_bumbi: Istället för att spruta olagligt gifter så Vad är det för jord? När sådde du gräset? Vilken klpphöjd har du på gräsklipparen? Vad har du gjort gör att ge gräset en bra start?
halper: Ja kan så vara. Det är ju tydlig filt där under i alla fall. Exakt vad det beror på är lurigt att säga.
z_bumbi: Den där jorden ser bra ut, det är värre om det är sand/grus 30 m rakt ner.