Byggahus.se

Slipa och betsa laminat?

1. A
    Medlem · 44 inlägg

alfalfa

Medlem
    Finns det någon som har kunskap om man kan slipa och sedan betsa ett ek-laminatgolv i en ljusare nyans, skulle nästan vilja ha det vitt...åt det hållet i alla fall...
    Vi har 14mm´s ekparkett, som ska vara slipbart, men går det sedan att betsa det?
    //Johan

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Slipa och betsa laminat?

Ekparkett ocvh eklaminat är inte alls samma sak. Är det ett slipbart golv måste det vara parkett, laminat är en plasthinna ovanpå en (trä)stomme, och går inte att slipa.

Men om det är slipbar parkett tycker jag det borde gå att betsa... fast personligen skulle jag nog satsa på att olja med vitpigmenterad olja istället, eller möjligtvis lacka. Vet inte om bets ger så bra yta på ett golv...

3. A
    Medlem · 44 inlägg

alfalfa

Medlem

Du har så rätt så...!
    Läste en massa trådar om både parkett och laminat och blandade ihop:) Självklart är det parkett...

Det borde finnas någon olja med rätt mycket vitt pigment i eller hur!?

4. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Prata med en färgaffär, de brukar kunna ge den bästa svaren. De kan också svara på hur mycket pigment man kan ha i oljan. Men om du själv blandar tillkan du ju också själv välja hur mycket pigment du vill ha i.

5. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Det går att ha nästan hur mycket pigment som hellst i olja, men då blir det nog linoljefärg i stället :)

Betsa till ljusare nyans är ingen höjdare, bets brukar man använda när man vill ha mörkare färg men det går, då bleker man i praktiken eken, dock stor risk för flammighet.

6. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Det man bör tänka på är också hur mycket pigment som det man oljar in sas. "kan svälja", om det är alltför mycket pigment i oljan så riskerar man att det inte kan sugas in i träet utan lägger sig som ett skikt ovanpå.

Känns väl som att ekparkett kanske inte är varken det lättaste eller lämpligaste materialet att varken vitbetsa eller vitolja själv.
    Du skulle inte kunna tänka dig att isf. slipa golvet och olja det med vanlig naturell golvolja istället, ger nu visserligen inte ett utseende som liknar vitoljat/lutat/såpat furugolv om det är den stilen du är ute efter, men då bör man ha i åtanke att även ådring skiljer sig markant på dessa träslag vilket gör att även en kraftigt vitpigmenterad ek aldrig ger samma intryck/stil som ett furu/grangolv med samma vithetsgrad.

Kruxet tycker jag är att göra det bästa av det material man har, har du en lackad ekparkett nu som du tycker är lite trist så skulle jag personligen fundera på att slipa och sedan olja det (med en naturell olja), kommer garanterat att ge ett helt "nytt" golv intrycksmässigt och dessutom med en behandling som gör eken i ditt golv rättvisa, risken med att försöka transformera ekgolvet till nåt det egentligen inte är, är väl att det varken blir det ena eller det andra och kanske inte heller snyggt på nåt sätt :-/

Men det var bara mina personliga åsikter i ärendet, Lycka till med den behandling du till slut bestämmer dig för :)

MVH//Christina.

7. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Nu tittar jag noggrannare på din info "alfalfa" gäller detta golvet som skall läggas i huset ni bygger? För då är det nog bättre att betla extra för att få det golv ni vill ha från första början! Även om det kostar mer så har ni rätt golv "från början" och har kvar möjligheten att "göra om" det igen.

Lycka till!!!

Edit: En massa stavefel som vanligt

8. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Men du milde....... är inte golvet redan inlagt :surprised:, jag tog naturligtvis för givet att detta gäller ett golv som redan hade ett antal år på nacken och var i behov av en uppfräschning i någon form, gäller det ett golv i ett kommande nybygge så har Sophia helt rätt, absolut ska ni isf. lägga ett annat golv från start (även om denna ekparkett råkar vara husföretagets standardval) blir säkert inte dyrare i slutänden än denna tilläggsbehandling som dessutom har ett väldigt osäkert slutresultat, att börja laborera på ett sprillans nytt golv känns ju mer än tveksamt ;), för att inte tala om den arbetsinsats som krävs :-/.

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.