Byggahus.se

Hur får jag till gråheten

1. O
    Medlem · 61 inlägg

ostberg

Medlem
    Har ett nyslipat grangolv.
    Jag vill få till en gråvit matt finish på golvet. (Det får inte se laserat ut.) Det ska gärna se grått ut som från från "ålder".
    Har funderat på att vitolja golvet men eftersom grundnyansen är så pass ljusgul som den är tror jag inte resultatet blir så "grått" som jag önskar.
    Har någon några tips och ideer om vad jag ska ta mig till.
    Jag vill inte lacka golvet och eftersom taket är vitlaserat så blir det nog kaka på kaka och lasera golvet....

/tjipp

2. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Re: Hur får jag till gråheten

vitpigmenterat lut och därefter vitpigmenterad olja borde ge ok resultat. Kanske ska du testa med en gråpigmenterad olja att blanda i?

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Jag antar att du förstår att ett golv av den karaktären kräver tålamod, dvs att du väntar på resultatet ett par år. Grangolvet i mitt nuvarande kök i bostadsrätten, har efter 4 år blivit riktigt fint och grådaskigt. Det med hjälp av naturlut, naturolja, solens ljustrålning och städning med såpa.

Att fixa denna nyansen med en nybehandling kanske blir snyggt, men risken är ju att "åldern" som kommer efterhand, inte alls harmonierar med nybehandlingen. Jag tänker framför allt på gulningen av träet om du inte lutar det. Gult och grått pigment (svart) blir grönt.

"Det finns inga genvägar till ett perfekt trägolv" - Morbror Bosse

4. O
    Medlem · 61 inlägg

ostberg

Medlem

Re: Hur får jag till gråheten - timbrex?

Johan - tänkvärda ord. Bra, ska ha det i minnet.
    Efter att ha pratat mig grön med golvbehandlings försäljare så har jag en fråga till dig:
    Såpan du tvättar med: grummes eller använder du golvbehandlings systemets "special" såpa?

Vidare hittade jag Timbrex färgade lut och färgade oljor. Är det någon som har arbetat med dom och har erfarenhet av dom produkterna?

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Hur får jag till gråheten - timbrex?

Just nu Grummes Gulsåpa. Har haft en slatt Flügger Golvsåpa (vit) förut.

6. O
    Medlem · 61 inlägg

ostberg

Medlem

Hej
    pratade med återförsäljare av golvolja
    Vad de säger är att man bör använda en "fetare" såpa än den som för exempel Grumme har om man ska städa golven med såpvatten efter oljning.
    Dom nämnde att Grumme såpa är gjord på tallbarr (i motsats till andra såpor som är gjorda på andra prylar, vad?!) och att det i och för sig fungerar hur bra som helst under kortare perioder men att den "torkar" ut golvet i längden.
    Det som gör att jag anser att det finns substans i det han sa är att han proklamerade inte sina egna såpor och hävdade att de var de enda man kunde använda om man använt deras olja utan sa att det enda som var viktigt var att använda en "överfettad" såpa när man städade sina oljade golv.
    Tips, kolla in Gysinges såpa eller den som säljs på Byggfabriken, det känns som olja och inte som såpa så någon skillnad är det nog. Gysinge säger att deras såpa är den fetaste på marknaden men vill inte säga vad den är gjord av, stadshemlighet.
    tjipp

7. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Håller med dig Ostberg, feta golvsåpor är det som gäller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.