Byggahus.se

Gjuta golv

1. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem
    Har bilat upp golvet och lagt ner nya avloppsrör och installerat ny golvbrunn...markisolerat och armerat och dessutom armerat för en sockel runt rummet för att få en stadig förankring i befintlig vägg
    Byggt upp en sockelform och lagt ner vågräta spjälor för att kunna få ett plant golv när jag "planstryker" med rätskivan
    Nu till mina frågor.
    Vad skall jag använda för betong (ca 700 liter)?
    Går det att gjuta sockel, fall till golvbrunn och golv samtidigt eller kommer det att flyta ut och bara att bli pankaka av alltihop?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 297 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Gjuta golv

Hur tjockt skall du gjuta? Grov- eller finbetong ger 13 liter per säck om du vill gjuta själv, men det låter som en betongbil skulle vara enklare.
    Det går alldeles utmärkt att gjuta fallet i första gjutningen. Ta hellre för lite betong än för mycket så kan du fylla i med avjämningsmassa i efterhand.
    Lägg in guider i golv, tex långa skruv som du skruvar till rätt nivå, så vet du var du befinner dig i höjdled.

3. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem

Skruvar är en god ide, min tanke var att lägga in giuder typ vågräta lister för att kunna dra vågrätt med rätkivan..
    Tänkte gjuta 6cm tjockt golv med armeringsnät... Vad tror du om sockeln går den att gjuta på samma gång..eller kommer den att flyta ut i golvet?

4. R
    Medlem · 118 inlägg

robbanl

Medlem

Kör med C25
    1 cement 2 sand 1,5 kross
    eller
    1 cement 3 enbart sand eller grus

Om man inte har full koll på gjutningen så gör det själv
    Finns inget som är mer stressande än en betongbil som står på tomgång och man vet inte vad man skall göra med betongen ;)

Gjut fast spjälor eller bäst stålrör på förmidagen se till att det är i våg och när det härdat lite kör på resten då blir det enkelt.

Jag täcker golvbrunnen och river av betongen när den börjat att härda så att fallet blir bra, har funkat för mig.

5. knatte
    Medlem · 367 inlägg

knatte

Medlem

Tackar och bockar...låter som en bra ide att gjuta in rör på förmiddagen och gjuta jämntjockt över golvbrunnen och sen fixa fallet när det har halvstelnat.
    Börjar min semester nu,,,så i veckan blir det gjutning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.