Byggahus.se

Vita golvlister eller lister av ek?

1. Misse
    Medlem · Västra Götaland · 1 028 inlägg

Misse

Medlem
    Vi har möjlighet att välja om vi vill ha vita golvlister alt lister av massiv ek (kommer att ha ekparkett och "vita" väggar). Om vi "uppgraderar" till ek så är det bara golvlisterna som byts ut- lister runt dörrar (vita dörrar) etc kommer fortfarande att vara vita. Är det värt att satsa på eklisterna eller blir det nog så snyggt med vita lister?

2. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Re: Vita golvlister eller lister av ek?

När vi hade lagt parkettgolv spikade vi dit, (eh, egentligen försänkte och skruvade) vita lister runt om. Sedan ett varv till med 9 mm kvartsstav i ek som jag spikade dit med mässingsnubb. Övergången blir grymt snygg..

3. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Vet ej. Själva golvlisten, alltså golvsockeln är ju oftast vit som i vårt fall. Endast smyglisten är ek, och den är ju bara 9mm eller 12mm, så det blir snarare mer som en snygg övergång som sagt..

4. jarlh
    Medlem · 1 344 inlägg

jarlh

Medlem

Vi har ekgolv och vita, snygga socklar. Jag tror att det blir överdos av ek om man låter det gå upp på väggarna.

5. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Satsa på den vita lösningen, jag har ekgolv med vita golvlister och det ser bra ut.
    De golvlisterna jag sett i ek ser så plastiga ut brrrrr......

6. E
    Medlem · 25 inlägg

EARTH22

Medlem

Det skall vara vitt...gärna lite högre socklar..det är ruggigt snyggt!!

7. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Det blir dubbelruggigt snyggt om man DESSUTOM har smyglister (9 mm ) i ek längst ned. ;)

8. P
    Medlem · Uppsala · 657 inlägg

peroande

Medlem

Jag tycker inte det blir snyggt med smyglister också. Smyglister känns som ett nödvändigt ont när man lagt nytt golv utan att de befintliga golvlisterna tagits bort.

9. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Ja det är klart, då blir det inget vidare. Om man gör så förståss..

mvh
    Nussen

10. E
    Medlem · 25 inlägg

EARTH22

Medlem

:D
    Gör du som du vill, det blir nog bäst!!
    Men som sagt vita lister är snyggt..

11. S
    Medlem · 25 inlägg

spisen

Medlem

Vi har eklister som vi beställde hos lokala snickaren. Iom att vi har allt minimalistiskt/vit/kantigt gjorde vi även listerna kantiga 35 x 20 mm(hxb) för ca25-30 kr/lm. Till det har vi Addera dörrar från Kungsäter i ek. Listerna blev verkligen kanon och kan varmt rekommenderas.

12. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Vill påpeka att våra golvsocklar (de som är vitlackade) är 110x15 mm, alltså inte dessa mindre standardsocklar 50x10 mm. Det är en förutsättning för att det skall bli snyggt med smyglisterna i ek. Jag trodde alla hade såndana, stora golvsocklar alltså..

13. A
    Medlem · 17 inlägg

Archie

Medlem

Nussen,

Du har händelsevis inga bilder på din konfiguration? Man blir ju lite nyfiken.....

Mvh Archie

14. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Jag begriper mig inte på hur man fixar http-länkar och sånt, tyvärr. Tycker det verkar struligt. Synd att man inte bara kan infoga en bildfil.

Men jag ju fattat att rätt många ser smyglister som något nödvändigt ont, och som bara används för att dölja något man inte vill visa. Det kanske stämmer också, när det gäller den vanligaste golvsockeltypen, som är ganska beskedlig till måtten och vanlig tex. i nyproduktioner. Man ser ju direkt om vederbörande har gjort det för att slippa riva socklarna innan golvet läggs -vilket jag tycker är helt B. Verkligen.

Men personligen (här går åsikterna verkligen isär), gillar jag smyglister som juste övergång mellan golv och sockel, villkorat att sockelarna är stora och rejäla. Sedan bör man också spika smyglisterna med mässingsnubb, så det syns att de inte är limmade. Funkar väl bäst i äldre hus måhända..? En smaksak det också kanske.

//Nussen

15. A
    Medlem · 17 inlägg

Archie

Medlem

:'( synd att du inte fixar http länkar.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.