Byggahus.se

Parkettlack

1. P
    Självbyggare · Västmanland · 179 inlägg

P-J

Självbyggare
    Ska slipa och lacka bokparkett i köket. Nån som har tips på var man köper lack till bra pris.

Eftersom det är i köket så vill jag ha ett starkt och tåligt golv. Finns några tankar om hur de andra golvbehandlingarna står sig i förhållande till lack? Skulle helst vilja ha oljat, men är rädd för att det inte kommer hålla så bra. Vad tror ni ?

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 878 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: Parkettlack

Olja ska enligt vad jag fattat vara tåligast men kräver mer underhåll. Vi har oljade golv på jobbet på de delar det slits hårdast typ hallar mm. Och där oljas det 2 gånger per år.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 913 inlägg

yonna

Medlem

I maskinhyran hos det "stora dyra byggvaruhuset" ingick lack för två strykningar som jag lackade min matsal med. Golvet var utsatt för starkt slitage pga franska dörrar ut mot trädgården och ett par hundars dagligt sommarspring ut/in. Jag kompletterade med ytterligare två lager lack. Det höll inget vidare - efter ett år fick jag gå över golvet igen.

Välj den högsta lack-kvalitén du kan få tag i - det lönar sig i längden. Vilken lack vet nog någon annan forumist!

4. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Jag vet, jag vet! Får jag svara? ;)

Finns inget så tåligt på golvet som båtlack så klart! ;D

5. P

P-J

Självbyggare

Vad är m2 priset på den och vart köper man den nånstans, är det båtaffärer eller ? Nån som behandlat golvet med båtlack ?

Jag tyckte lackutbudet på det stora byggvaruhuset jag var och letade på i helgen var ganska dåligt.

Gör inte mig nåt om jag får behandla golvet ett par gånger om året, är kanske olja bättre då ?

6. yonna
    Medlem · Österlen · 6 913 inlägg

yonna

Medlem

Båtlack

Nej Nej Nej!
    Jag har testat båtlack på parkett.
    Det var definitivt ingen hit - skönhetsmässigt sett.
    Det gäller fortfarande matsalen med de franska dörrarna ut mot trädgården. Jag tyckte det var en kanonfin idé att stryka ett lager båtlack just innanför dörrarna - precis så stort parti så att jag kunde ta in en våttassad jycke åt gången & torka fossingarna. Partiet var ca 50x80 cm och skyddade parkettgolvet, som avsett, mot väta.
    Däremot blev detta parti väldigt fort repigt och gulnade snabbt.
    Det vet ju varenda kotte som besökt en manisk båtägare att man inte får gå på båten med skor!
    Men jag räddade parkettgolvet på så sätt att det vid nästa slipning inte skulle vara skadat för nästa generation husägare - utan hund.

Nästa hus blir med betonggolv för mig ;D.

Om du kan välja - olja då golvet istället. Det är lättare att underhålla det oljade golvet än att lacka om det regelbundet.

7. P

P-J

Självbyggare

Tackar för svaren, får se mig om efter oljor istället. Är bara rädd för att det inte ska hålla och bli fläckigt och fult, men kanske inte är nån fara om man sköter det regelbundet.

8. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Jag valde mellan lack och olja. Det blev lack, eftersom det skulle bli mer "underhållsfritt". Ångra det nu och framöver kommer det bli att slipa ner golvet för att olja det istället.

Problemet är repor, det går inte komma ifrån det på lackerad slitageyta. (har testad det mesta i lackväg)

9. P

P-J

Självbyggare

Jag valde mellan lack och olja. Det blev lack, eftersom det skulle bli mer "underhållsfritt". Ångra det nu och framöver kommer det bli att slipa ner golvet för att olja det istället.

Problemet är repor, det går inte komma ifrån det på lackerad slitageyta.  (har testad det mesta i lackväg)[/quote]

Lutar åt att det blir olja för mig också. Känns som att det blir lättare att underhålla småskador.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.