Byggahus.se

Nivellgolv stegvis?

1. E
    Medlem · 9 inlägg

Eszaraxe

Medlem
    Jag planerar att byta ut golvet mot Nivell eller Platon då jag har problem med fukt genom plattan och dålig lukt därav. Frågan är, kan man göra detta rum för rum eller måste man göra allt samtidigt och ta bort och lägga in hela golvet i ett steg. Självklart kan jag riva rum för rum, men går det att göra klart ett rum, lägga på golv och sedan ta nästa rum?

2. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Re: Nivellgolv stegvis?

Det beror lite på husets konstruktion, hos oss var takbjälkarna självbärande, dvs alla våra väggar vilade på kilar mot plattan.

Vi kunde ha gjort rum för rum, det man gör då är att man bryter upp ett golv, rengör plattan, lägger det nya golvet och arbetar sig mot delen av huset där luftrören ska gå.

Har man däremot en hjärtvägg som håller upp takbjälkarna så måste golvet på båda sidor av denna väggen brytas upp samtidigt för att man ska kunna kapa nederdelen på den och byta ut.

Men som sagt det skiljer sig från fall till fall, er snickare borde kunna ge svar.

3. jarlh
    Medlem · 1 381 inlägg

jarlh

Medlem

Re: Nivellgolv stegvis?

Vi installerade Nivell-golv i vintras och har separata golv i de olika rummen. (Våra innerväggar fick stå kvar.) Men ventilationen sitter ju ihop mellan rummen så det gäller att göra allt i rätt ordning ifall man ska ta ett rum i sänder.

Hade ni tänkt byta hälften av golven först, medan ni (och möblerna) bor i andra halvan eller? Det bör gå, tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.