vojma
vojma: Så har turen kommit till blivande klädkammaren. Denna är belägen i den gamla garagebyggnaden där förra ägaren har reglat upp ett golv ovanpå betongsulan. Direkt på sulan ligger en gammal (förmodligen från när huset byggdes 1967) matta, inte en korkmatta utan en linoleummatta tror jag det heter. Denna är inte limmad utan ligger löst. Sen har han som sagt reglat upp golvet med typ 2"4
0 svar · 3,4k läst
F
Fnashack: Jag har sett terrazzo-golv -är det något man praktiskt kan ha hemma? verkar ju lättstädat o näest intil outslitligt.... (barn o hundar o grejer härhemma...) O att det finns nån ny variant på detta som heter monotile plattor... (www.eurogolv.se) Det är INGEN reklam, men för att kunna visa o förklara... Kan det vara nåt man kan spana på.... *hmmm*
3 svar · 4,4k läst
H
HobbyRenovering: Tack för tipsen. Lägger en skarvlist mellan hallen och vardagsrummet, verkar säkrast så. En ny fusksockel är en perfekt idé, då kan jag ju ändra färg med om jag vill, tack. Tur att forumet finns :)
2 svar · 10,8k läst
H
Hammarhajen: Kära vänner! Jag har köpt ett hus byggt på 70 talet. (Platta på mark. Uppreglat glov med ändträ mot platta. Syllmatta under syll) Vid jordabalksbesiktnigen gjordes 3 borrhål. 2 stycken u.a. samt ett 3e vid ett hörn i ett kök. Vid det 3 hålet i köket konstaterades mögeldoft, fuktig isolering,syll samt kraftigt förhöjda mätvärden... Fukten troligtvis orsakad av stuprör på
0 svar · 3,4k läst
H
Husköpare: Huskul...har du fått någon rätsida på ditt problem? Hur kommer ni göra? Vi har samma problem som er på hela vår övervåning. Besiktningsmannen har missat detta. Tycker det är helt sjukt att det skall bli såhär i ett nybyggt hus!
3 svar · 17,4k läst
Wigert
Wigert: Hej Om du bedömer att fuktproblemen inte kommer igen efter dräneringen ser jag bara ett dilemma med golvvärmen. Du har väl knappast någon isolering under den 7 cm kakan så maskarna blir väldigt varma och glada och din värmerräkning lär öka. Golvvärme i ett souterrängplan är en fantastisk komforthöjare men kanske i detta fall lite väl dyr. Mitt förslag, när du ändå har rivit ut
1 svar · 5,5k läst
S
Steos: IKEAs Spån 35 kr/kvm spricker hur lätt som hels vid ihopfogning, köp isf några kvm att öva på. :D La golvet i en klädkammare, plastigt utseende fult men billigt, köp IKEAs tundra istället!
4 svar · 3,6k läst
B
Byggare Nilsson: platonmatta läger man under frigolitisoleringen så att den inte ligger an mot betongen och så det blir luftning under golvet. en variant är att först lägga platonmatta, frigolitisolering, spångolv och sedan laminat uppe på det!
1 svar · 4,2k läst
A
AndersG: Du kan ju kolla in på vår webbsida. Vi har tarketts 14mm ek.
1 svar · 4,4k läst
T
T3ZZ: Det finns golv att köpa på ikea på är plattor. Ett bulligt kyl/frys kostar omkring 12 000 kr. (Men inte på ikea såklart =P)
3 svar · 16,8k läst
Linus_E
Linus_E: min spontana tanke är . täpp för f'n inte igen den. det är tråkigt nog när de blir stopp och då oxå behöva bryta upp golvet är ännu tråkigare... läpg platinan över MEN gör en lös lite golv bit/lucka som man kan lyfta bort om ifall att. sen någon snyg list runt som håller d epå plats. hoppas du är med på hur ja menar :)
4 svar · 3,1k läst
L
leoj: Tack för svar. :) Vi har också varit inne lite på att bryta helt istället för att försöka matcha nästan. En annan aspekt är hållbarheten i den gamla golvvärmeslingan. Den har trots allt legat där sedan 2001. Läste någonstans att vissa system klarar inte mer än 10 år. Trist om man skulle ha otur om något år liksom. ¨ VI har nu efter många om och men beslutat oss för att lägga
2 svar · 3,3k läst
·
M
moddha: hallåjs! en kompis till mig driver ett hunddagis vars lokaler en gång i tiden tillhört en kakelbutik. det är allsköns typer och former av klinkers och flera nivåskillnader... detta ser för*piiip* ut och ska fixas til. problemet är att de tider som det går att jobba med golvet är mellan fredag 18:30 - måndag 07:00 då verksamheten inte kan ligga nere. och då måste golven kunna
0 svar · 2,3k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Vill även jag varna lite för det som zahiren tar upp. Valnöt är väldigt ljuskänsligt och änrar färg, klassikern är ju "mattfläckar" på valnötsgolvet där solen ej blekt golvet... Det är möjligt att nyare ytbehandlingar mildrat effekten men det är värt att fundera kring.
15 svar · 22,9k läst
·
C
cameljointen: Hello, Fukten påverkar knarr, så om det sker förändringar i luftfuktighet så kan det bli bättre eller sämre. På golvtillverkarnas hemsidor kan man läsa att trägolv kan knarra oavsett om det är korrekt lagt, beror på luftfuktighet. Riv bort plastmattan och kolla om det är spånplattor eller spontat trägolv. Man kan få bort viss del av knarr genom att dra i några skruvar på rätt
1 svar · 6,6k läst
D
danielr: Hejsan. Vi ska nu köpa golv och har hittat ett 3-stavs 14mm matt lackat valnötsgolv som vi gillar. Det finns på Colorama i Eskilstuna och heter Woodmaster fast dom verkar precis ha bytt namnet till Arena... Är det någon som har erfarenhet av Woodmaster/Arena? Enligt säljaren på Colorama så är ursprungslandet Tyskland eller Belgien. // D
0 svar · 3,1k läst
N
nenan: Hej! Jag håller på att renovera ett gammalt hus och i ena sovrummet är en kakelugn tyvärr borttagen men en finputsad platta finns kvar. Hur kan jag behandla detta puts? Kan man lacka, olja eller på nått sätt enkelt och billigt göra ytan mer lättstädad och "seala" putsen?
0 svar · 2,7k läst
G
gaty: Hej! Tack för era svar. Jag har prövat någon typ av elskrapa. Den fungerade inte så bra. Men jag hyrde en lackfräs. Det är en liten handdriven sak med en roterande skiva med två knivblad. FANTASTISKT bra maskin. Det enda problemet var att jag var tvungen att ligga på alla fyra. Jag har liknat detta vid en fjällvandring. Man går och går, ser målet men man kommer nästan aldrig dit.
5 svar · 3,3k läst
K
kallekula.14: Har ett uppvärmt förråds utrymme,golvet är målad betong.Tänkte kolla ´går det lägga laminat på???måste vara någon dämpning emellan???? Är det att rekomendera eller är klinkers eller någon annan typ av golv ett bättre alternativ????
0 svar · 2,7k läst
F
fransico: Hej! Ska lägga in laminat i sovrummet. Tog bort det gammla laminat golvet och upptäckte en grön skummgummi aktig massa. Vet inte vad detta är men skulle kunna tänka mig att det har legat en heltäckningsmatta där och att detta har någonting med den att göra. (gissar bara) Nu till frågan har provat att börja ta bort den gröna massan men den sitter som berget. Den är fast limmad på
0 svar · 2,6k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: 79:an: Har inte isoleringsmaterialet fuktskador eller liknande kan man nog med fördel använda det igen.Att du har lerklining som bottenfyllning var vanligt förr. Den tjänar ett par syften. 1. Den bygger bort drag 2. Det gör att det inte läcker spån genom innertaket på undervåningen 3. Den är ett utmärkt ljuddämparmaterial 4. Den är hygroskopisk Tar du ut lerkliningen och inte
15 svar · 13,3k läst
T
tjofras: Perfekt! Ni lyckades övertala mig att satsa på olja :-) Tack för all hjälp!
4 svar · 8,6k läst
pappskallen
pappskallen: alltid smidigt om man kan anpassa golvhöjden mot angränsande rum och andra aspekter vad gäller just golvhöjden. mao. jag hade slitit bort det gamla golvet om det gynnat mig iom golvhöjden. P.s finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
3 svar · 2,7k läst
L
lgf02001: Vi har lagt in Silvans billiga klicklaminatgolv i barnens rum. Fungerar jättebra. Slittåliga och lättlagda.
2 svar · 3,4k läst
N
NissesEl: Jag håller på att lägga ett nu..... du kan ju räkna med att du kommer att slå hammarn i golvet ett ex antal gånger i ren frustration.... många brädor e skit ca 1/3 har inte provat lämna tilbaka dom än men det lär väl gå.... annars!! :mad: öppnade precis ett paket och alla var blekta såg ut som ett annat golv och det blir bara värre och värre.... du kan ju glömma att försöka
2 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Precis. Om du byter ut ordet "fogmassa" mot "fix". Fogmassan har man ju mellan plattorna.
6 svar · 5,7k läst
FredrikR
FredrikR: Hojs! Vi lurar på att lägga Pergos Expression skiffer (PEP 010602) i köket i samband med den kommande renoveringen. [bild] Är det någon här som har erfarenheter av detta golv eller annan nyans så sjung ut :) vill gärna höra både positiva och ev negativa erfarenheter av detta golv. Tack!
0 svar · 3,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Går väl att köra med dubbelhäftande tejp?
2 svar · 5,6k läst
J
johan77: Det är inte helt oproblematiskt. Många oljor är filmbildande, dvs innehåller en del vax eller liknande som skapar en mera avstötande yta. Detta, i kombination med att materialet är mer eller mindre mättad med olja, kan göra det svårt för lack att fästa. Jag har haft blandad erfarenhet. En gång fernissade jag en tidigare oljad bordsskriva med bra resultat, men jag har också varit med
1 svar · 10,8k läst
M
mazz: Hej alla Behöver hjälp o förklaring med följande: Jag ska lägga vattenburen golvvärme i köket (blivande) och hallen. Jag lägger glespanel, 21x90 på plankgolvet. På glespanelen lägger jag golvvärmeplåtar och slang (D=20), c-c 30 cm. Däruppepå lägger jag sedan golvet, som blir ett laminat, alloc ek-skeppsgolv. Jag har provat lägga två panelbrädor under plåten med spår för
0 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.