Byggahus.se

Skillnad på sockellist och golvsockellist, skruva eller spika?

1. E
    Verktygstokig · Nivå 8
    Hejsan

Jag ska köpa nya golvlister då de gamla var tämligen slitna, och gick sönder när jag tog bort dem.

Jag funderar lite på vad det är för skillnad på en sockellist, och en golvsockellist, den senare är ca 5:- dyrare.
    Är det bara att kanterna är lite fasade på golvmodellen, så att det är lättare att komma emot golvytan, eller är det någon mer skillnad?

Vad använder man i så fall vanliga sockellister till?

Jag ska slipa ekparketten nu när jag ändå är igång, bör jag försöka vara seriös och skruva fast listerna, då jag inte ser några egentliga fördelar med det då listerna säkert är slitna till nästa gång man vill fixa/byta golvet. Jag har lättbetongväggar, känns lite smidigare att bara spika så man slipper förborra och grejja. Vad anser Ni?

Tack på förhand.

2. MoN
    Medlem Nivå 2
    Får du spiken att dra ordentligt i väggarna så är det väl bara att köra på det. Tänk på att listerna kan vilja röra sig en hel del pga ändringar i luftfuktigheten vilket kräver att spiken/skruven måste sitta ordentligt i väggen.

3. V
    Medlem · Nivå 13
    Har du lättbetongväggar skall du ha något som heter klippspik annars fäster de inte, de ser ut som en kilformad spik.

Staffan

4. E
    Verktygstokig · Nivå 8
    Tack för det, såg att det satt fast med sådant innan.

Till slut köpte jag socklar med inbyggda kabelkanaler, dock blev det billigare modellen från Cheapy, i MDF med folie på. Är det något at satsa på att försöka få dit dessa med spikplugg eller skruv så att man kan ta bort dem igen?

Man vill ju inte förstöra folien för mycket när man sätter dit dem, och det vore gött att kunna ta bort dem igen om man vill lägga nytt golv senare. Fast nu har jag slipat om parketten, så det blir väl inget nytt på ett tag, och socklarna gick på ca 1100;- så det kanske är lika bra att köra med spiken och se glad ut. Egentligen är det väl inte några pengar att prata om... Hur hade Ni gjort?

5. M
    Medlem · Nivå 6
    När jag gjorde i ordning ett plan för ett tag sen med lättbetongväggar så körde jag sättlim och några dyckert med pistol i "kryss" d.v.s snett mot väggen gick fort och blev snyggt. sitter fortfarande bra.