Byggahus.se

Laga hål i furugolv innan slipning

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hejsan

Planerar att slipa ett furugolv. Problemet är att rummet har varit avdelat i två rum och att någon har använt spikutdragare för att ta bort spik i golvet. Resultatet är två rader med djupa hål tvärs över rummet ! #@$&?!

Med vad kan jag fylla hålen så att det inte blir två rader lagningar med annan färg efter slipning och golvbehandling ?

Funderar på att antingen vaxa golvet eller att använda Bona Naturale som tydligen skall ge underhållsfria golv.

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Plastiskt trä kan vara en nödlösning. Annars kan du skaffa ett pluggborrset och borra i träpluggar.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Hej, har ett liknande problem med spikhål i golv. Ska dock måla golvet, så har ni några förslag med vad jag ska lappa igenom de små hålen med? Kemiskt trä? Trälim med spån? Vad är enklast?

4. G
    Medlem Nivå 1

Gubbis kommentar

Lite mer information om golvet :

1. Det är ungefär 40 år gammalt undergolv på 36,8 m2
    2. Det var masonit som var spikat på golvet som underlag till något golvbelag, troligtvis en korkmatta. Masoniten var borttagen (hittade 20 av dem i källaren 1.2 x 1.2 meter). Dom har varit spikade med mindre spik och jag räknade på en av dom 130 hål, vilket betyder att jag har drygt 3300 mindre hål i golvet.
    3. Jag har tittat igen och tror nog inte att rummet varit delat utan det är någon hjälte som har använt spikutdragare för att ta bort spikar (ungefär 1,2 mm diameter) från masoniten i dubbla rader en dm brett och ungefär 20 meters längd med 20 spik / meter innan dom insåg att det ser för jävligt ut. Vilket betyder 400 hål med lilla spikhålet i mitten och två stora gropar på varje sida.... suck

5. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Själva hålen från spiken kommer nog inte att synnas om nu inte ljuset eller ev behandling gör det mer synligt än vanlig lack. I vårat kök satt masonit spikat tätt som om en skomakare varit framme. Gran golv detta iofs. Visst syns det om man tittar noga men inget vi reagerade på när det va nyslipat och nu har det blivit otaliga med märken då gran är lite väl mjukt som golv i ett kök.

6. G
    Medlem Nivå 1

Små hål OK stora problem

Tack för informationen om att dom små hålen inte syns efter slipning och lack. Jag trodde det eftersom jag inte har reagerat nämnvärt på dom.

Problemet är dom stora hålen.

Ville lägga in en bild men vet inte hur man skall göra, får upp en ruta där jag skall skiva in URL till bilden !?!?

7. 7
    Medlem Nivå 6
    Om du borrar ur och lägger i plugg så försök att göra dom av virke som liknar golvet i ådring och tänk på att vända dom rätt när du trycker i dom så borde det ju inte synas allt för mycket.

8. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Även vi har haft masonit med mängder av nubb/spik i som skadat brädgolvet.
    Dock kanske inte 3300...

Vårat golv, i tv-rummet alltså var väldigt kupat och aldrig slipat.
    Efter slipning så tycker jag inte att hålen från nubb & spik syns så mkt.
    Men vi gick då ner minst 5mm över hela ytan.

9. D
    Medlem Nivå 2

Golvspackel

Tjena,

Hade ungefär samma bekymmer som dig. VI hade bestämt oss för att vitolja golvet efter slipning och fick då tipset att ett golvspackel av samma fabrikat som oljan skulle funka.
    Det tog ett rätt långt tag att fylla ut alla gamla spikhål men så här i efterhand tyckte jag det var värt det. Blev finfint eftersom spacklet sög upp ungefär lika mycket pigment/olja som träet.
    Spacklet kom i små tuber och man fick dutta ut en klick över varje hål och dra över med en japanspackel.
    Vi har ett gammalt furugolv och spacklet var gjort just för furu.

Mvh
    /gustav

10. G
    Medlem Nivå 1

problemet löst !!

Hejsan Gustav

Ditt förslag verkar vara just det jag är ute efter. Vi har funderat på att göra golvet ljusare så vitolja verkar vara en perfekt lösning.

Vilket fabrikat och typ av olja / spackel köpte ni ?

Tack på förhand ;-) ;-)