L
Lmob: varför inte ta tex ett klickgolv i parkett. tex kährs dom har färdiga trappnosar att klicka i..
1 svar · 4,9k läst
P
pellelindstrom: Hej alla glada i höstrusket Ska göra om köksgolvet och där ska vi ha klinkers. Underlaget nu är klickgolv, och därunder är det troligtvis brädgolv, ca 25 mm tjocka. Två frågor ang detta 1. Kan man lägga gips på brädorna direkt, eller ska jag bryta upp golvet som finns och lägga spånskivor? Gjorde detta i hallen = ej kul. 2. Kan man lägga klinkers på gipset direkt eller måste man
0 svar · 2,5k läst
it-snubben
it-snubben: Jag tror knappast att det är något man överhuvudtaget lägger märke till. Så små höjdskillnader kommer att döljas av tröskeln. Det är ju många som lägger in t.ex laminatgolv i ett rum utan att angränsande rum anpassas.
1 svar · 2,2k läst
T
Tommyboy: Jag lade Pergos skeppsgolv i sjöboden, helt ok både kvalitet och känsla. Tror jag gav 229:-/kvm hos den lokala golvfirman efter lite prut. se bilder hur det blev på http://www.ullersund.se/Huset/Sjöboden/Inne%20i%20sjöbod/slides/golv.html
7 svar · 11,4k läst
J
jon_h: Man få ha golvgips i våtrum till 1/7 2008. Men efter det finns det andra skivor man kan använda på samma sätt, som Masterboard eller Minerit. Men man får inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterialet, man måste ha en avjämningsmassa ovanpå.
10 svar · 17,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Om ni har planer på att slipa golvet så kan du fälla in en ny bräda som du anpassar måtten på. Det syns inte så länge du inte har nån röd gran och fäller in en ny ljus furu.
2 svar · 3,0k läst
M
mickeemma: Kör på bara det är inget att vara skraj för, hemligheten är att få till rätt blandning på smeten. Rinner det ut lite för dåligt och man måste jobba med en skrapa för att få ut det så gör man smeten lite lösare. Om man har ett parkettgolv eller liknande som kommer att ligga mot golvet som man flytspacklar emot och vill undvika att det rinner under golvet så kan man sätta ett
0 svar · 3,1k läst
M
matbri: Hrmm. Jag siktar nog på jon_h's förslag, men fortsätter med de frågorna under rätt forum "värme allmänt".
2 svar · 4,4k läst
J
jon_h: Jo, det kan ju kännas bra. Vad man ska ha för centrumavstånd mellan reglarna vid ett lag skivor beror på vad det är för skiva man väljer. Och får man bara fall så att det fungerar så är det ju inga problem att bila bort en del av golvet som du har gjort.
6 svar · 21,0k läst
A
Algen: Personligen skulle jag lägga klinkers åtminstone närmast spis/arbetsplast och eventuellt parkett i övrigt. Tycker det är mest praktiskt och även snyggast. Vill ni inte ha det skulle jag nog ta parkett, åtminstone om ni har tänkt ha den lackad. Slutligen om ni har småbarn kanske det inte är så roligt med klinkers med tanke på krossade skallar och liknande vid fall. Sitter själv med
1 svar · 4,1k läst
Z
zoccolocco: hejsan.Vill lägga ett parkettgolv i mitt stora vardagsrum för att laminatgolvet som finns känns jättekallt och börjar tröttna på det.Hur skall jag gå tillväga,vad sätter man närmast golvet(betongplatta på mark?) och hur får jag det så varmt som möjligt utan golvvärme? Har hört en del om Mataki produkter? Mvh...
0 svar · 3,9k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: www.byggigen.se kanske kan vara en söksida för dig?
4 svar · 13,8k läst
J
jv12: Hej, Jag gjöt sockel enligt era rekommendationer. Även den golvläggare som ska hjälpa mig med klinker och flytspackel sa samma sak. Jag tror det blir bra i slutänden.
3 svar · 3,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] För att inte missa delar av informationen till danny_falun: - Limma i skivornas spånt enligt monteringsanvisningen (brukar inte följa i förpackning) - Limma och skruva mot träbjälklag. Viktigt, annars finns risk för knarr. Det går åt mycket lim. :)
2 svar · 3,2k läst
S
Samuel H: Hej igen. Tack, vi trivs väldigt bra i vårt nya kök. Vi har satt in ett IKEA-kök med luckan Applåd vit. Handtagen köpte vi på Sjödins på Frösön men dom finns även här http://www.smarthem.se/advanced_search_result.php?keywords=ponte&osCsid=63fcea2b2d227f3e7e378aeb6b910b8c&search_in_description=1 Lycka till med besluten
12 svar · 25,2k läst
·
D
Dreamhouse: Skulle bli jätte glad om jag kan få in förslag på golv till ett kök som kommer gå i högblant vitt,valnöt och rostfritt.Vi har inte råd att lägga in värmeslingor så sten och klinkers är inget alternativ. Kom även gärna med förslag på färg på golvet. mycket tacksamma för alla tips jag får.
0 svar · 2,9k läst
H
hedasgatan: Hej, Vi har ett riktigt risigt furugolv som förutom att det är ojämt även lutar. Vi vill i slutändan lägga parkett. Hur gör vi för att få ett bra resultat. Vi vill gärna avjämna golvet så det inte längre lutar samt att det bygger upp så lite som möjligt. Kan vi flytspackla? Isåfall rinner inte spacklet ner i trossbotten (eller ännu värre grannen)? Tacksam för svar, /Andreas
0 svar · 2,2k läst
W
wilmas: Vi var och handlade till vårt golv i dag, att köpa Ardex skulle kosta 3 gånger så mycket som casco. till och med försäljaren på beijer sa att :dem måste tro att de tillverkar guld, själv åkte jag till k-rauta och köpte mitt. Kan säga att det gjorde vi med. :)
10 svar · 5,1k läst
B
Boogieman123: Hej! Har rivit ut spånskiva + laminat från golvet i vår trapphall. Hade hoppats på ett restaurerbart golv under, men tyvärr var det väldigt slitet, och dessutom saknades det en del plankor. Så nu får det bli till att lägga nytt. Har till min stora glädje hittat ett ganska enkelt, massivt och förhoppningsvis prisvärt grangolv med dimension 27 x 95, d v s samma bredd som på övriga
0 svar · 2,7k läst
it-snubben
it-snubben: Ok. Det tog lite längre tid att få in bilderna. Men nu finns dom här. Jag tänkte visa resultatet när en helt novis lägger klinker för första gången. Jag är nöjd, frun är nöjd och bomljudet är inte alls lika tydligt nu. Det blev bättre efter ett par dar. Nu ska det bara dit lite lister och sedan in med garderoberna. På ena bilden ser man också lite av resultatet av inbyggnaden
9 svar · 24,6k läst
·
pinebar
pinebar: Tänk på att kolla att den fog du väljer är slipbar om du tänker nåta före slipningen och det antar jag att du gör. Alla är nämligen inte slipbara.
3 svar · 7,2k läst
O
olklove: halloj på er! slipade våra furugolv i helgen....i två av rummen där det är lite äldre golv så är det som mask gångar på sina ställen i golvet....förmodligen från när trädet var friskt och kallt kanske.....men hur som helst så kan vi inte slipa bort allt för det är för djupt. så frågan är om det finns nåt som man kan spackla gångarna med? eller är det helt kört? tips vore
0 svar · 2,5k läst
E
EmMi: Någon som har målat betonggolv, exempelvis i köket? Tänk er samma färg som man brukar använda i garage, fast utan flingor... Om betongsulan har torkat ordentligt, kommer den att spricka så att det blir fult med ett målat betonggolv, eller måste man använda sig av epoxyfärg eller dylikt? För att få en blank yta liknande epoxy så borde man kunna lacka golvet också, eller? Har hört
0 svar · 4,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Oxalsyra kan funka...det användes för att ta bort rostfläckar på ett tvätteri där jag arbetade.
3 svar · 17,4k läst
G
geddan: Hur du ska göra har jag ingen aning om,men en tunn folie var det iallafall!:)
6 svar · 7,6k läst
P
Per Sjöberg: Ja, teglet vitrar faktiskt sönder, så det kommer inte gå att återanvända. Tack för inlägg!
2 svar · 2,5k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: du kan slå ner spiken så långt som möjligt med spikdrivare.borra och limma i rundstav .sedan slipa hela golvet.
2 svar · 3,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: man kan skruva golvgipsskivor i ditt gamla parkettgolv om man skruvar tätt mellan skruvarna.golvgipsen är hårdare än väggips och styvar på så sätt upp hela golvet.sedan lägger du nytt golv ovanpå.Den enda nackdelen är att det bygger på höjden och medför nivåskillnad till intilliggande rum. Alternatil två är att riva upp allt och skära av 21mm på bjälklaget .på med 21mm
1 svar · 6,4k läst
M
mrperry: Parketten är 15 mm, så 8 mm masonit kanske skulle funka fint?
3 svar · 6,9k läst
T
trojlee: det blir mkt skitigt under dessa och i en källare kommer det nog även bli så att det kan komma att lukta...jag hade personligen inte lagt dessa, speciellt inte över någon större yta. Men om man lägger så får man räkna med att slita upp allt några ggr/år och spola plattorna och rengöra under. Satsa på klinker istället:D.. / M
2 svar · 17,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.