Skeppsgolv

10k läst  7 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Har funderingar på att lägga ett skeppsgolv i vardagsrummet. Jag har letat överallt efter ett med överkommlig prislapp. Några 1000:-/m2 har jag inte att lägga på det projektet.
    Det vore enklast om man kunde hitta något parkettgolv med det utseendet. Såg att beijer hade ett laminatgolv som var billigt, men är lite rädd för laminat eftersom de oftast är väldigt plastiga och det låter mycket när man går på.

Några förslag på vart jag kan finna lämpligt golv?

/Magnus

2. L
    Medlem Nivå 2
    Vi skall köpa pergos skeppsgolv från Beijer. Som jag har förstått saken så är Pergo väldigt pålitligt när det kommer till laminatgolv. Då vi har barn hemma känns laminat dessutom som det enda valet - i kombination med priset förstås.

Har Pergos golv i andra rum i huset och upplever dessa som väldigt "naturtrogna" och stumma. Lite kallare än trägolv men ack så tåliga. Vi har inte lyckats repa det än... :)

3. M
    Medlem Nivå 3
    Men känns de inte väldigt plastiga. Tycker att kännslan av ett laminatgolv oftast är plastigt och att det låter mycket!?

/Magnus

4. B
    Medlem Nivå 9
    Jag har lagt ca 100 m2 ekplank i övervåningen. Jag hade funderingar på att göra nåtat men vi enades om att det skulle bli för mycket skeppskänsla att ha det i hela övervåningen.
    Tillbaka till ämnet.
    Min granne som är golvgrossist tipsade mig om hur man gör skeppsgolv av vanligt plankgolv.
    Dela in den breda plankan i t.ex. tre lika delar på bredden. Fräs 2 spår med plats för nåtmassa. Fräs även ner vid noten så att du kan fylla massa även där.
    Ett problem som kan inträffa är att planken rör sig mycket och nåten mellan plankorna glipar. Detta kan man minimera genom att vara mycket noggrann med att skruva fast golvet då det läggs. Rådfråga golvhandlaren.

5. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    och vad kan plankorna tänkas kosta per kvm då?

6. M
    Medlem Nivå 3
    Jag tänkte det samma. Ett masivt ekgolv är nog inte billigt. Jag kan förstå det om man tex tar ett 14mm furugolv och sedan betsar för att få det mörkare, men masiv ek kan knappast bli billigare än parkett.
    Kärhs, http://www.kahrs.com har ett fint men det kostar ca 1200:-/m2. Och det känns lite väl dyrt för min del.

/Magnus

7. L
    Medlem Nivå 1
    Vi var igår och kollade på just skepsgolv, laminat och hittade ett golv från alloc som verkar vara av väldigt bra kvalitet och vi upplevde inte att det var lika plastigt som billigare laminatgolv.
    Det golvet vi tittade på kostar hos vår golvhandlare 325 kr/kvm. Ganska dyrt, tycker vi, men det kan det kanske vara värt om man vill ha ett golv som håller länge.

Vi har Pergos billigaste laminatgolv i sovrummen och de golven är plastiga, ganska kalla och låter en del, nu har vi ju inte köpt något golv från alloc än så jag kan ju inte med säkerhet säga hur bra det är men av det vi såg så upplevde vi båda att alloc är av bättre kvalitet än pergo. På golvet från alloc kände man ådringen i golvet, vilket gör att golvet ser lite mer levande och träaktigt ut.

Kika in på allocs webbsida så ser du hur golven ser ut.

8. T
    Medlem Nivå 3

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: