Val av golv till relaxrum?

3k läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Som oerfaren (men arbetsvillig) byggare och nybliven medlem på dessa sidor, så är det kanske dags att bolla en första fråga.

Jag håller på att upprätta en "liten" bastu/gäststuga på c:a 45 m2. Huset kommer att bestå av bastu (4m2), gästrum (c:a 20 m2) och badrum (c:a 4 m2). Resterande del (17 m2) kommer att bestå av ett relaxrum, som jag läst i dessa forum kanske är bastuns viktigaste tillbehör?

Hursomhelst så är planlösningen (med flit) väldigt öppen, varför detta relaxrum kommer att passeras så fort man lämnar bastun. Rätt eller fel tänkt, men jag tror att jag kommer att besöka relaxrummet oftare är badrummet vid bastubad, varför jag inte har placerat bastun i anslutning till badrummet. Detta betyder dock att efter en kalldusch (eller snöbad, om det nu finns någon snö...) så passeras relaxrummet på väg in i bastun igen.

I mina ursprungliga tankar så var planerna att lägga dit en plastmatta. Med den slipper man oroa sig för vatten (eller) snö som hamnar på golvet. Nackdelen som jag ser det, är att i mina ögon så känns plastmattan lite "sommarstugumässig". Jag har övervägt klinker, men utan golvvärme kommer det nog att kännas kallt. Då huset står på betongplintar så har jag läst någonstans att golvvärme inte är att rekomendera, annars hade det kunnat vara trevligt.

Mina senaste tankar har hamnat på klickgolv eller dylikt, som både kan vara billiga vid inköp, och dessutom går att lägga själv. En ekonomisk lösning som dessutom är hyfsat snygg? Problemet misstänker jag kan bli vatten som sipprar ner mellan skarvarna! Under detta golv vad det nu blir, ligger 22 mm golvspån, så vatten bör nog hållas därifrån!

Jag vore ytterst tacksam för tips och råd i mina tankegångar. Kanske synpunkter från någon som varit i samma situation. Kanske är plastmatta trots allt sista utvägen?

Tack för ordet, och med förhoppning om kloka svar!

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det stämmer inte att du inte kan ha golvvärme om huset står på betongplintar, det känns som ett missförstånd någonstans. Jag hade föreslagit keramikgolv med tätskikt och golvvärme under.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hrmm. Jag siktar nog på jon_h's förslag, men fortsätter med de frågorna under rätt forum "värme allmänt".

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: