8 761 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Köksgolv ovan krypgrund
Vi har ett hus från 1930 med krypgrund under köket. För närvarande täcks golvet av en plastmatta, men vi vill byta ut den mot något annat och snyggare. Frågan är om man behöver ta någon hänsyn till krypgrunden när man väljer material? I en del böcker sägs att man inte ska ha plastmatta eller annat tätt material ovanför krypgrund, eftersom den kan börja ruttna. Andra menar att man inte behöver bry sig om det, eftersom grunden ändå inte ska ventileras genom golvet. Huset värms numera med bergvärme och det finns ingen varm murstock. Grunden har tre små ventilationsluckor, som är försedda med galler och näst intill omöjliga att titta in igenom.
Ta bort mattan och om du ska lägga parkett så lägg åldersbeständig bygg plast innan på betongen.
Någon betong har vi inte. Men jag tolkar svaret så som att det inte gör något att det blir tätt uppåt, eller att det till och med *ska* vara tätt uppåt? Vi lutar nog åt att lägga linoleumgolv, och under det ska man också göra ett tätskikt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Vänta nu! När vi förbesiktigade vårt hus (via egen besiktningsman) var detta just en kontrollpunkt som var oerhört viktig. Ingen plast i krypgrundsbjälklaget! Samma info från vår KA, naturligtvis.
Vår konstruktion är: bjälklag, 22 spån, 32 finbetong med 20 golvvärme och överst klinker
Vår konstruktion är: bjälklag, 22 spån, 32 finbetong med 20 golvvärme och överst klinker
Möjligt att du inte behöver ha plast dock skulle jag inte lägga utan om man nu lägger ex trägolv utan golvvärmeJohan Gunverth skrev:
då all beton/cement/spackel innehåller ju en viss del fukt. Är ju självventilerande undertill.
Ta ex en lägenhet med betong golv med ventilerande undertill (taket i lägenheten under), där läggs alltid plast om du nu inte förståss lägger matta av någotslag.
Vet inte om jag missat någonstans men är det träbjälklag ni har? isådantfall sitter det väl trosbottenskivor/asfaltsboard under ?
Om ni går in under huset bör ni se skivor spikade/häftade i taket exempelvis, Har ni träbjälklag så lär det ligga råspontsgolv troligtvis sedan kan det ju ligga annat golv innan eran matta som ni har idag ligger. Ni ska alltså inte ha plast då.
Jag tackar för alla synpunkter. Dock tycker jag fortfarande inte att jag riktigt har fått svar på det som var min egentliga fråga: spelar det någon roll vilket golvmaterial man väljer när man har en krypgrund som vi? Massivt trä, linoleum, plastmatta, laminat, klinker... Är det bara att välja?
skogsfrun skrev:
Först bör du ju ha ett spångolv på bjälklaget 22mm, efter det kan du ju lägga vilket golv du vill mer lr mindre, ska du ex lägga klinker i hall lr kök ska du lägga golvgips först då du ej ska lägga det direkt på spångolvet. Annars kan du lägga massivt, matta, laminat
Klicka här för att svara