Jag har en liten kammare i ett uthus, som jag vill göra om till slungrum för honung. En gång i tiden har det nog varit mjölkkammare, för där finns pump och hydrofor, en enkel vask och "golvbrunn" av mycket enkelt slag, som efter vad jag förstår går till en stenkista under ladan. (Gissar att den lilla mängd sköljvatten jag kommer att använda, ganska sällan, kan tas om hand där.)

För att jag ska kunna slunga honung behöver jag göra rummet mer hygieniskt och lätt rengjort.
I första hand behöver det gamla betonggolvet, med en ränna i, som leder till golvbrunnen, göras om. Jag föreställer mig att man får det slätt med betong/cement, och sen måla/flytspackla på något som gör det hygieniskt och lätt att skölja av.

Kan ni hjälpa mig, eftersom jag inte känner till vilka produkter som finns för sånt här?
Är det ett jobb som kräver fackman, eller kan man klara det själv?

(Även väggarna behöver ju kläs med t.ex en plastmatta, om det ska gå att göra rent utan att sätta fukt i konstruktionen. Och så behöver rummet nog ventileras, så det inte blir unket när det står oanvänt. Slungning sker ju bara några gånger var sommar. Resten av tiden kommer där bara att vara förvaring av utrustningen. Men detta ska jag kanske fråga om på annat ställe än golv-sidan.)

Ursäkta det föga fackmässiga i mitt ordval. Missta det inte för att jag är helt ohändig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.