4 645 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Papp under plasten! Hjälp?
Hej
Mina "golvläggare" har trots att jag sagt plast ovan betong sedan papp lagt papp och sedan plast och sedan trägolv.
Jag har in gjuten golvvärme i golvet i betong enligt platta på mark principen (singel, isolering, betong med wirsbo 20 mm i betongen).
Nu är felet gjort redan, men vad tycker ni jag bör göra.
Är det katastrof om pappen ligger "före ångspärren" istället för tvärtom.
Kan ni hjälpa mig att resonera lite kring detta, dvs skall jag riva upp eller skall jag låta det vara för att skadan inte är så stor. behöver råd. Det handlar om cirka 35 kvadrat meter.
Mvh Martin
Mina "golvläggare" har trots att jag sagt plast ovan betong sedan papp lagt papp och sedan plast och sedan trägolv.
Jag har in gjuten golvvärme i golvet i betong enligt platta på mark principen (singel, isolering, betong med wirsbo 20 mm i betongen).
Nu är felet gjort redan, men vad tycker ni jag bör göra.
Är det katastrof om pappen ligger "före ångspärren" istället för tvärtom.
Kan ni hjälpa mig att resonera lite kring detta, dvs skall jag riva upp eller skall jag låta det vara för att skadan inte är så stor. behöver råd. Det handlar om cirka 35 kvadrat meter.
Mvh Martin
Hej
är det ingen som kan råda i detta. Är det helt käpprätt att ha grålumm papp liggande på betongen och därefter ångspärren och sedan trägolvet liggande på en betong platta med golvvärme. det jag är orolig för är att grålumm pappen "ruttnar" bort om det avges fukt från plattan?
Behöver råd.
är det ingen som kan råda i detta. Är det helt käpprätt att ha grålumm papp liggande på betongen och därefter ångspärren och sedan trägolvet liggande på en betong platta med golvvärme. det jag är orolig för är att grålumm pappen "ruttnar" bort om det avges fukt från plattan?
Behöver råd.
Hej
det har visat sig att de lagt plast, sedan papp och ett lager plast till. De menar att detta är bäst.
Jag såg bara de första två lagren...
Är detta mer OK lösning om än överdriven...
Tacksam för feedback.
det har visat sig att de lagt plast, sedan papp och ett lager plast till. De menar att detta är bäst.
Jag såg bara de första två lagren...
Är detta mer OK lösning om än överdriven...
Tacksam för feedback.
Vad jag undrar över, är fukt i plattan. Finns det sådan i en platta med värme i? Naturligtvis skall man inte täcka en ny platta med golvmaterial, men efter ca 6 månader med golvvärme på, så borde det inte finnas någon fukt i plattan. Någon ny fukt kan ju knappast tillkomma. Varför man lagt ett till lager plast ovan lumppappen förstår jag inte.
I princip skall du aldrig ha två täta skikt med organiskt material mellan.
Kommer det in vatten på något sätt så kommer pappen att mögla/lukta/ruttna.
Är det en "riktig" byggfirma, så se till att de fixar det. Är det hemfixare/kompisar/mörkarbetare så KANSKE man skall låta det ligga och se vad som händer? Det BORDE ju inte komma in något vatten?
Jobigt läge..
/ Fredrik
Kommer det in vatten på något sätt så kommer pappen att mögla/lukta/ruttna.
Är det en "riktig" byggfirma, så se till att de fixar det. Är det hemfixare/kompisar/mörkarbetare så KANSKE man skall låta det ligga och se vad som händer? Det BORDE ju inte komma in något vatten?
Jobigt läge..
/ Fredrik
Jag skulle inte vara speciellt orolig förutsatt att den understa plasten är lagd med ordentligt överlapp (min. 20 cm) eller tätad i skarvarna med tejp. Tejpen måste vara skarvtejp, inte silvertejp eftersom den bryter ner plastens åldringsbeständighet.
Det är också viktigt att betongytan är rengjord och fri från organiskt material.
Det är också viktigt att betongytan är rengjord och fri från organiskt material.
Klicka här för att svara