Oj, såg på brukanvisningen när golvet i stugan nästan är klart (ja, jag vet att man skall läsa allt innan) att det skulle vara minst 18 grader under hela året! Hade annars tänkt ha kring 8-10 °C och ser nu framför mig höga elräkningar och bannord från min fru. Det gäller ett 15 mm klickgolv från Balinek

-Måste jag verkligen ha 18°C?

Golvet bryr sig inte det minsta om temperaturen, det är luftfuktigheten som kan ställa till problem.
För att göra det enkelt skriver de 18 grader och förväntar sig då normalt inomhusklimat ca: 30-60% luftfuktighet.
Kan du fixa det på annat sätt vid 8-10 grader t.ex. avfuktare om så behövs är det inga problem.
I verkligeheten är nog inte vintern med 10 grader inne något problem om du inte har fuktbekymmer på annat sätt.

Tack för info, det verkar ju vettigt. Hade en avfuktare i tankarna. Kommer dock kolla funktigheten först.

Tja

Kan ju tillägga att har du bara tillräckligt mellan golv och fasta punkter så som väggar,trösklar etc så gör det oftast inte så mycket om golvet rör sig. men slarvar man så blir det att golvet spricker i fogen eller reser sig (bula på golvet) och för dom som lägger junkers eller riktig stav parkett så är risken att inne väggarna åker=)

/chali

chali skrev:
Tja

Kan ju tillägga att har du bara tillräckligt mellan golv och fasta punkter så som väggar,trösklar etc så gör det oftast inte så mycket om golvet rör sig. men slarvar man så blir det att golvet spricker i fogen eller reser sig (bula på golvet) och för dom som lägger junkers eller riktig stav parkett så är risken att inne väggarna åker=)

/chali
Visst, kör med 1-1,5 c:m. (läste åtminstonde så långt i bruksanvisningen :)

mvh Puff

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.