8 280 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Kan man använda såpa för ekgolvsregöring?
Har ett oljat ekgolv,planka. En kompis sa att man kunde tvätta med såpa, Grumme grön eller gul.
Kan man tvätta ett oljat ekgolv med vatten? Risk att det reser sig? Någon som har erfarenhet av detta?
Kan man tvätta ett oljat ekgolv med vatten? Risk att det reser sig? Någon som har erfarenhet av detta?
Om man våttorkar oljade golv så är det viktigt att moppen är väl urvriden och att man inte använder alltför sura rengöringsmedel. Det finns speciella återinfettande rengöringsmedel som också underhåller oljan. Jag är dock osäker på om just såpa fungerar, men det borde det göra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Ek är ju surt i sig, så det vete fanken om man inte borde använda ett surt rengöringsmedel. Tar du något rejält basiskt på ekträ brukar det bli mörkare efter hand. Använder man lut blir det svart.johan77 skrev:
Läser man t.ex. på Junckers sidor står det att man inte skall använda rengöringsmedel med högt pH på deras oljade golv.
Grumme gul och grön innehåller för mycket tensider som gör att golvet inte återfettas ordenligt. Rent blir det dock. Det finns andra såpor som är lämpligare. Jag brukar använda Flüggers golvsåpa.
Kolla med golvtillverkaren vilket rengöringsmedel de rekommenderar.
Använd golvsåpa. Kom dock ihåg att om du gör det så stänger du möjligheten att olja på igen. Jag har undvikit golvsåpa av den anledningen.
Det är bra att fortfarande ha kvar möjligheten att olja golvet om du får en skada. Med oljat golv kan du slipa ner skadan lokalt och olja på igen. Efter några veckor så är golvet "jämnskitigt" och skadan syns inte.
Det är bra att fortfarande ha kvar möjligheten att olja golvet om du får en skada. Med oljat golv kan du slipa ner skadan lokalt och olja på igen. Efter några veckor så är golvet "jämnskitigt" och skadan syns inte.
Klicka här för att svara