4 909 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Gjuta golv på på krypgrund
Hej på er forumrävar.
Jag har ett trähus från -71 som har en krypgrund med betongsegment som är utlagda och bildar en betongplatta. I denna "betongplatta" finns det ingjutna spikreglar av tryckimpregnerat och som har börjat ge ifrån sig en störande lukt.
Jag planerar att lägga om golvet nu till våren och har efterforskat en del om vad jag har för alternativ. Det som legat närmast till hands har varit att plocka bort den befintliga golvkonstruktionen och sätta in ett Nivell golv, men jag fick nyligen ett intressant förslag från en byggare som jag konsulterat.
Hans förslag var att jag skulle lägga ett lager cellplast, distanser, armeringsjärn, vattenburen golvvärme, gjuta på en 5:a betong, flytspackla och lägga ytskikt.
Detta låter intressant, men det lämnar mig med en hel del frågetecken:
1. Hur mycket isolering skulle behövas? Jag har möjlighet att isolera betongsegmenten underifrån om det skulle behövas.
2. Hur skulle det påverka fuktbelastningen på ytterväggarna? Kommer all fukt i plattan röra sig till ytterväggarna eller kommer den att passara upp genom cellplasten?
3. Kan det att innebära några andra problem att ha ett gjutet golv som bygger upp över ytterväggarna?
Tackar för era upplysta svar....
Jag har ett trähus från -71 som har en krypgrund med betongsegment som är utlagda och bildar en betongplatta. I denna "betongplatta" finns det ingjutna spikreglar av tryckimpregnerat och som har börjat ge ifrån sig en störande lukt.
Jag planerar att lägga om golvet nu till våren och har efterforskat en del om vad jag har för alternativ. Det som legat närmast till hands har varit att plocka bort den befintliga golvkonstruktionen och sätta in ett Nivell golv, men jag fick nyligen ett intressant förslag från en byggare som jag konsulterat.
Hans förslag var att jag skulle lägga ett lager cellplast, distanser, armeringsjärn, vattenburen golvvärme, gjuta på en 5:a betong, flytspackla och lägga ytskikt.
Detta låter intressant, men det lämnar mig med en hel del frågetecken:
1. Hur mycket isolering skulle behövas? Jag har möjlighet att isolera betongsegmenten underifrån om det skulle behövas.
2. Hur skulle det påverka fuktbelastningen på ytterväggarna? Kommer all fukt i plattan röra sig till ytterväggarna eller kommer den att passara upp genom cellplasten?
3. Kan det att innebära några andra problem att ha ett gjutet golv som bygger upp över ytterväggarna?
Tackar för era upplysta svar....
Är det inte någon av er, mer erfarna med ett eller annat genomfört källarprojekt i bältet, som har några kloka ord att komma med i denna fråga??
Måste man vara erfaren? -
Tycker spontant det är ett bra förslag. Eftersom "plattan" blir så tunn lägg armeringsmattan ovanpå golvvärmeslangen och naja fast den. Du slipper då problem att slangen ålar sig och sticker upp här och där. Loch Ness! Lycka till!
Det verkar som ett stort projekt. Men om det är de tryckta reglarna som är problemet, så går det att byta ut dessa. Men också ett stort jobb. Själv har jag en krypgrund, men inget hus på, då detta brann ned för ett antal år sedan. Köpte tomten så. Det jag gör, är att fylla igen grunden med schaktmassor, gjuta platta med värme i. Men detta går ju bra när det inte finns något hus.
Du får se över kostnaderna, och vad som är möjligt. Jag förstår inte hur du tänkt dig gjuta nya golv/platta, med befintliga väggar.
Du får se över kostnaderna, och vad som är möjligt. Jag förstår inte hur du tänkt dig gjuta nya golv/platta, med befintliga väggar.
Ja, detta var det som var min fråga #3 i första inlägget, vad händer när ytterväggarna kommer att få agera gjutform till det nya innergolvet? Jag kommer ju inte att ställa nya ytterväggssyllar på det nya golvet, utan väggarna skulle få stå kvar som de står idag...saturnus skrev:
Några förslag eller invändningar mot denna idé???
Jag skulle själv göra något liknande och fick då rådet att lägga en asfaboard mellan vägg och gjutning.
Du torde kunna göra samma sak. Kan inte tänka mig att det blir någon större påfrestning "tryck" på ytterväggarna. Du skall ju om jag fattat dig rätt i princip bara göra en tunnare avjämning (5cm). Du har ju redan ett "golv" om än ojämnt.
Du torde kunna göra samma sak. Kan inte tänka mig att det blir någon större påfrestning "tryck" på ytterväggarna. Du skall ju om jag fattat dig rätt i princip bara göra en tunnare avjämning (5cm). Du har ju redan ett "golv" om än ojämnt.
Stämmer i stort sett.JanneL skrev:
Min tanke var att lägga ett lager 50 mm cellplast och sedan gjuta in armering och golvvärmerör i 50 mm betong.
Sedan hopppas jag på att det skall gå att slipa betongen så pass att det går att lägga klinker eller parkett direkt på betongen utan att flyspackla först.
Klicka här för att svara