Har läst massor här på forumet, o blivit hjäpt i de flesta avseende av sökfunktionen men nu blir jag lite osäker. Är mitt uppe i en omfattande köksrenovering där vi nu har kommit till golvet. Som det e nu Ligger 22mm golvspån över 29kvm. Under ligger ett plankgolv sedan kommer bjälklaget. har från början varit 2 rum men numera ett rum.

vi vill lägga klinker över hela golvet och om man ska följa konstens alla regler gäller väl detta:

Golvspånskiva
Primer
Gippslim
Gippsskiva
Primer
Värmekabel
Flytspackel
Fästmassa
Klinkel
Fog

Om man istället läser på gvk:s hemsida så verka det som om man kan skippa gipset på spånen o gjuta upp 15mm direkt med flytspackel

se länk: http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=103

har klippt ut från länken:

---------------------
För att minska risken för fuktrörelser på alla träbjälklag och för att dessutom reducera lokal svikt vid upp till c 600 förstärks 22 mm spånskiva eller motsvarande spåntade brädor på träbjälkar med något av följande alternativ:

13 mm limmad formstabil skiva som kan skruvas under härdningen varefter skruvarna tas bort.

12 mm formstabil avjämningsmassa (utan elvärmekablar)

15 mm formstabil avjämningsmassa (med inlagda elkablar med max 7 mm diameter)

----------------------

Har ni erfarenhet av att flytspackla direkt på golvspån? Dock med primer så det biter och golvvärme limmat på spånet (Det finns golvvärmekabel som är godkänd för läggning direkt på golvspån)

Kommer jag behöva armeringsnät?Får lite "ont-i-magen-känsla" över att det är 29kvm golv som ska hinnas flytspacklas i ett svep utan att det skiter sig.

Hoppas någon vänlig själv orkar skriva några rader om min undran

/Köksbyggaren

Det går alldeles utmärkt att flytspackla på golvspån. Använd rätt primer bara. Du har ju dessutom plankgolvet under som säkert styvar upp golvet ytterligare. Armering behöver du ändå.

Vi la klinker i köket med 22mm golv+armering+golvvärme+flytspackel under. Jag lejde bort just flytspacklingen och klinkerläggningen då jag också kände mig osäker på det.

• IMG_0940a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ahh! skönt o höra att det blev bra!

Men på bilden ser jag inget klassiskt armeringsnät, utan bara nätet till värmegolvet som inte är av metall?
eller ser jag fel när jag tittar på bilden? fick för mig att man skulle ha ett armeingsnät i metall, eller det räcker med den typen som följer med om man köper värmegolv på "rulle"?

Föjdfråga, om man nu ska lägga armeringsnät, hur grovt? finns kanske ngt speciellt för flytspackling?

jodå, det finns ett metallnät under värmegolvets nylonnät. Men det är långt ifrån vad man får i huvudet när ordet "armeringsjärn" kommer upp. :)

Nu finns det säkert andra här på forumet som är bättre lämpade att svara på hur grovt det ska vara, men i andra trådar har jag läst att nätet ska ha godstjocklek på minst 2,5 mm och ruta på 50-100 mm.

Det överensstämmer nog med nätet som golvläggaren la hos oss. Rutorna var mindre där, men jag kommer ihåg att jag tyckte det såg "klent" ut.

Bättre bild på nätet:

• IMG_0926a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok! på din bild ser rutnätet ut o vara snarare 5-10mm än 50-100mm i storlek, men överlag kanske det större formatet är att föredra....

tack för svar, återkommer när jag har kommit vidare :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.