Vi skulle vilja lägga ekparkett som antingen är oljad/vaxad när vi köper den, eller som vi kan olja/hårdvaxa själva. Det gäller barnens sovrum, vårt sovrum, hall, klädkammare och gästrum på ovanvåningen. Mycket tacksam för tips på var man kan köpa det till hyfsat pris samt övriga tips!

Ang. Byggmax oljade trestavs-ek. Har lagt den i två sovrum, supernöjd! Kommer fortsätta med den i allrum och sovrum tre.

Vi ska ha byggmax oljade i hela huset. Har lagt det i ca 100 kvm hittills och det är absolut prisvärt. Några saker att tänka på bara:
• kolla alla plankor innan du lägger dom. Det kan finnas de som har glapp mellan stavarna mitt i plankan och vi har en planka som inte verkar lika slipad som dom andra och därför är mattare i glansen
• det är mycket jobbigare att lägga än andra golv. Tycker det funkar bäst om man först klickar i alla kortändor för att få en hel rad och sedan tar hela längden.

Tror Bauhaus har till bra pris. Har precis kollat på ett vitoljat ask och det kostade 299:-kvm.

Vill du bara ha "utseendet" av ett oljat golv finns det en speciell version av tarkett med Protec natura lack eller något sådant. Då blir golvet lackat och lättskött (mer smuts/vatten/fläck/avvisande) men utseendet påminner ändå om oljat. Vi valde sådant 2006 då vi byggde och är nöjda. kostar omkring 350kr/m2 till ordinarie pris tror jag så det är ju inte direkt billigt tyvärr.

Hade gjort som ovanstående och valt ett mattlackat golv som ska efterlikna ett oljat, endast för att jag inte orkar bära bort möblerna och olja hela tiden

Jag tycker oljat är super. Vi har lyckats skapa en hel del repor väldigt snabbt men de är nästan osynliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.