7 899 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Golv till våtrum över både råkällare och torpargrund. Hur göra?
Står i fulla tag med att bygga badrum i huset och har rivit en gammal vägg för att få större badrum.
Mitt dilemma ligger i att en del av badrummet (40cm x 2,4m) kommer ligga över torpargrunden som ska grävas ur och tilläggs isoleras.
Den andra delen av badrummet är över en råkällare där inkommande vatten och avlopp går.
Nu till min fundering på hur jag ska göra då jag i badrummet vill ha klinkers och golvvärme?
Golvvärmen blir i form av el slingor.
Här är några bilder på hur de ser ut i dagsläget.

Min fundering är om de går att regla upp nytt golv över källaren, isolera inuti regelverket, åb plast på undersidan och 22mm golvspån uppe på och sen våtrumsskiva/golvvärme/flytspackel etc...
Funkar de?
Mvh
Fredrik
Mitt dilemma ligger i att en del av badrummet (40cm x 2,4m) kommer ligga över torpargrunden som ska grävas ur och tilläggs isoleras.
Den andra delen av badrummet är över en råkällare där inkommande vatten och avlopp går.
Nu till min fundering på hur jag ska göra då jag i badrummet vill ha klinkers och golvvärme?
Golvvärmen blir i form av el slingor.
Här är några bilder på hur de ser ut i dagsläget.

Min fundering är om de går att regla upp nytt golv över källaren, isolera inuti regelverket, åb plast på undersidan och 22mm golvspån uppe på och sen våtrumsskiva/golvvärme/flytspackel etc...
Funkar de?
Mvh
Fredrik
Helios: Tack för ditt svar. Självklart reglas de upp cc30.
Ingen annan som har bra tips?
Nån som har bra ideér på hur man får ett våtrum med klinkers och golvvärme som ligger på träbjälklag att undvika sprickor i fogarna?
Hur blir de att lägga golvspån uppe på grundmuren på bilden? Den ligger nämligen så högt att där inte är mycket till "frigång" till reglarna.
Mvh
Fredrik
Ingen annan som har bra tips?
Nån som har bra ideér på hur man får ett våtrum med klinkers och golvvärme som ligger på träbjälklag att undvika sprickor i fogarna?
Hur blir de att lägga golvspån uppe på grundmuren på bilden? Den ligger nämligen så högt att där inte är mycket till "frigång" till reglarna.
Mvh
Fredrik
Kan du inte lägga golvspånet mot bara och sedan flytspacka in grundmuren också? Köp en primer för betong bara och stryk på innan. Förutsatt att det sitter 28x120 som gammalt undergolv så bör du kunna lösa höjden genom att först kortla och sedan skruvlimma på 6mm tjocka lister eller plywoodstrips på reglarna/syllen och sedan skruvlimma ner golvspånet så du får 22+6=28mm så slutar det nya golvet i samma höjd som grundmuren.
Reglar du cc30 och sedan skruvlimmar 22mm golvspån och avslutar med minst 12mm flytspackel på det så skall det inte vara några problem med golvvärme och klinker. Du kan även foga med en sk. flexfog också för att få lite mer marginal.
Reglar du cc30 och sedan skruvlimmar 22mm golvspån och avslutar med minst 12mm flytspackel på det så skall det inte vara några problem med golvvärme och klinker. Du kan även foga med en sk. flexfog också för att få lite mer marginal.
De gamla golvet va 28x120 och låg i nivå med grundmuren så så långt funkar de.
Nu till min fundering angående andra änden av badrummet:
Den delen av badrummet som sticker ut i de gamla vardagsrummet kommer bestå av i grunden makadamm, markskiva, 300mm cellplast, åb plast, golvspån 22mm.
Då kommer den ytan vara uppe i samma nivå som grundmuren.
Kan jag direkt på detta flytspackla?
Ska där inte på en våtrumsskiva på golvet eller de är bara på väggarna? (ursäkta min novis)
Annars är min fundering att köpa fullstora spånskivor och lägga då dessa kommer täcka vägg till vägg i badrummet med endast 1 skarv i längdsled och sedan flytspackel på de.
Kanske lite luddigt men ni förstår säkert...
Mvh
Fredrik
Nu till min fundering angående andra änden av badrummet:
Den delen av badrummet som sticker ut i de gamla vardagsrummet kommer bestå av i grunden makadamm, markskiva, 300mm cellplast, åb plast, golvspån 22mm.
Då kommer den ytan vara uppe i samma nivå som grundmuren.
Kan jag direkt på detta flytspackla?
Ska där inte på en våtrumsskiva på golvet eller de är bara på väggarna? (ursäkta min novis)
Annars är min fundering att köpa fullstora spånskivor och lägga då dessa kommer täcka vägg till vägg i badrummet med endast 1 skarv i längdsled och sedan flytspackel på de.
Kanske lite luddigt men ni förstår säkert...
Mvh
Fredrik
Helioz skrev:Kan du inte lägga golvspånet mot bara och sedan flytspacka in grundmuren också? Köp en primer för betong bara och stryk på innan. Förutsatt att det sitter 28x120 som gammalt undergolv så bör du kunna lösa höjden genom att först kortla och sedan skruvlimma på 6mm tjocka lister eller plywoodstrips på reglarna/syllen och sedan skruvlimma ner golvspånet så du får 22+6=28mm så slutar det nya golvet i samma höjd som grundmuren.
Tanken är att den ska vila på cellplasten i hela vardagsrummet men de är kanske värt att regla upp den delen som hamnar i badrummet?
Ahh då e jag med angående fuktspärren!
Mvh
Fredrik
Ahh då e jag med angående fuktspärren!
Mvh
Fredrik
Helioz skrev:
Klicka här för att svara